2014. április 10.

Út a jogosítványhoz II.


Az első részt ott fejeztem be, hogy túl vagyunk az elméleten és kezünkben a tanuló vezetői jogsi (50 frankért). :)
Ahhoz, hogy megtanuljunk az úton maradni a kocsinkkal, nem szükséges autós iskolába járni. Elég, ha már van engedélyünk és egy, a műszaki feltételeknek megfelelő autó  (kézifékes, L betűvel felmatricázott), és egy "tanár", akinek már legalább 3 éve van jogosítványa. Ha ezzel rendelkezünk, akkor indulhat a gyakorlás.

A tanár lehet bárki a családból. Jelen esetben mi is megpróbálkoztunk, de abban maradtunk, hogy az alapok oktatását átadjuk egy profinak és majd, ha az már megy, akkor a gyakorlást átvesszük.

Hogy ez a rendszer jó, vagy sem? Ezen lehet vitatkozni. Ha vak vezet világtalant, akkor nem. Korábban írtam már, hogy itt elég bénán vezetnek az emberek... talán ezért (is).

Ellenben költségtakarékos ez a lehetőség, hisz egy óra 60-80 frank átlagosan, de akadnak olyan iskolák, akik 100 frank körül kínálják ezt.
Ha valaki 30 órát akar venni, mélyen a pénztárcába kell nyúlni.
Ami hátrány: nem nagyon van olyan hely, ahol az alapokat el lehet sajátítani. Mi is az összes helyi ismerőst megkérdeztünk, mire rátaláltunk egy megfelelőre.
Természetesen, hogy ki hány alkalommal sajátítja el a vezetést, egyéni dolog.

Mindenesetre nem árt, ha néhány órát veszünk egy profitól is, hisz több szem, többet lát. Egy oktató több dologra is felhívja a figyelmet, és súg arról is, hogy mi várható a vizsgán.

Aztán van még egy kötelezettségünk a gyakorlati vizsga előtt. Ez a VKU, azaz Verkehrskunde.
Ez egy általában négy estét betöltő okosítás, ami tulajdonképpen a vezetés elméleti része.
Hm... hát, na... én ezzel nem sok mindent tudok kezdeni.




A témakörei: a közlekedésben való "látás", a forgalom érzékelése, a közlekedés dinamikája, a közlekedés taktikája, a takarékos vezetés. Ilyenek.
Ez is kötelező, aki nem végzi el, nem mehet gyakorlati vizsgára.




Végezetül, hogy mennyibe "fáj" ez összesen?
CD                                    75 .-
Könyv                               20 .-
Elméleti felkészítés             25.- / óra
Szem vizsgálata                  20.-
Vizsgára jelentkezés           30.-
Vizsga                               40 .-
Jogosítvány                        50.-
Egészségügyi oktatás          80-120.-
VKU                                 120 - 200.-
Gyakorlati oktatás              65-100 .-
Gyakorlati vizsga                80.-

Természetesen, ezek a díjak kantononként és iskolánként változhatnak, nem szentírás.

Aztán a következő nagyobb kiadásunk, amikor gyermekünk előáll, hogy akkor kéne egy autó is.
:D

Jó matekozást!
És jó utat!





2 megjegyzés:

  1. "...de abban maradtunk, hogy az alapok oktatását átadjuk egy profinak.." Bölcsen döntöttetek. Nem kis családi perpatvar tud az oktatásból keletkezni, gyakorlatból tudom. Az oktatót meg lehet ekézni, fikázni, az neki (mivel úgysem tud róla) nem fáj. (Én a majdani nejemnek tartottam némi plusz gyakorlati oktatást az autósiskola után, de még a vizsga elött. Amikor az egyik kanyart szemrebbenés nélkül úgy vette be, hogy közben egyszer a jobb, egyszer meg a baloldali járdaszegélyre is felugratott fél kerékkel a Trabival, én csendben megjegyeztem, hogy ez azért nem a "feine englische Art" volt, mire kaptam olyat a szemem közé, hogy arról koldultam. A legszalonképesebb az volt, hogy mire fel van nekem a kétéves jogsimmal ilyen nagy pofám...) Azért simán levizsgázott és azóta már vezetni is megtanult.... :))))))

    VálaszTörlés
  2. Így van, nem jó, ha egy családtag tanít vezetni! Én 18 év után kezdtem újra vezetni, úgy hogy utoljára a vizsgán ültem a volánnál. A testvérem vitt ki először olyan utakra, ahol nem tehetek kárt senkiben, de nem irigyeltem sem őt, sem magamat :-)

    VálaszTörlés