2012. december 28.

A kapcsolati tőke

Ezt az írást a Határátkelőn megjelent - nagyon jó - cikk ihlette.
Csak megerősíteni tudom az abban foglaltakat. Illetve annyival egészíteném ki, amiről ott nem esett szó:
vállalkozói környezetben is épp így működnek a dolgok. Ha valaki előbbre akar lépni, új megrendelést akar, be akarja magát biztosítani az adott pozícióban, akkor bizony ezt meg kell "támogatni".
Természetesen ez nem azt jelenti, hogy nem kell a minőséget és a határidőt garantálni. Egyszerűen arról van szó, ha van több hasonló adottságokkal bíró cég, akkor az kerül jobb pozícióba, akinek jobbak a kapcsolatai.

A tegnap este erről szólt. Úgy gondoljuk, hogy elérkezett a pillanat, hogy bővítsük a cégünket. No, nem akkorára, mint otthon volt, de néhány fővel mindenképp.

Azt azért leszögezem, hogy a megfelelő kapcsolatok kiépítése otthon sem egyszerű, egy idegen kultúrában pedig még nehezebb. De határozottan kijelenthetem, nem működik ez itt sem másként, mint otthon.
Apró karácsonyi ajándék, vacsorameghívás.
Talán annyiban különbözik a két "rendszer", hogy itt kevésbé várják el. Otthon ebből már sportot csinálnak, hogy ki visz nagyobb toronyórát lánccal. :( Már-már a portásnak is kell adni valamit, hogy egy ajtó megnyíljon.

Mi nem tárgyiasítottuk céljaink eszközét, egy egyszerű vacsorameghívással próbáltuk tolni a szekerünket a fővállalkozónál.

A magyar étterembe invitáltuk vendégeinket, ami jelen esetben nekem nagy csalódás volt. Csak remélni tudom, hogy a meghívottaknak feltálalt étel hőfoka megfelelt, a miénk ugyanis teljesen hideg volt.
A bor ajánlásom viszont elnyerte hozzáértő vendégünk tetszését, én Gere féle Cabernet Sauvignon-t választottam. (sajnos nem túl nagy a választék magyar borok tekintetében)
Ez egy másik poszt témája lehet majd, hogy kiváló boraink miért hiányoznak az itteni vendéglátóegységek, boltok polcairól.

Úgy gondoltam, hogy a kulturális különbségek kezelésének legjobb formája, ha segítséget hívunk Treuhandlerünk személyében, aki már itt született, magyar.
Nagy segítség volt, mind a beszélgetés terelgetésében, mint a szokások megsúgásában.

Hogy mik ezek a különbségek? Nem kell nagy dolgokra gondolni, de amíg otthon viszonylag hamar a lényegre lehet terelni a beszélgetés fonalát, itt ez nem ilyen gyors.
Nagyon körültekintően, és udvariasan kell megközelíteni a témát.

Magam nagyon meglepődtem vendégünk hölgy ismerősén, aki annak ellenére, hogy echte svájci,  nagyon nyitott, és barátságos volt. És nem buta. Ezt eddig nem tapasztaltam.
Bevallom ettől tartottam a legjobban, hogy majd csak ülünk és udvariasan nézzük egymást.

A vacsora egyébként mindenki megelégedésére jól sikerült. Úgy gondolom, a következő alkalommal nyélbe lesz ütve a megbízás, egy jó kis bográcsozás közben.
Addigra hozok valami jó bort. :)

1 megjegyzés:

  1. Hogy milyen nehez kulfoldon piacot szerezni, arrol jovore ejtek majd nehany szot.
    Ha azt irod, hogy Svajcban nem lehet azonnal elorukkolni az adott temaval, akkor mit csinalnal Japanban? En azt hittem, hogy teljesen megoszulok, amikor egy japan "partnerrel" targyaltam. Ket es fel ora utan meg mindig csak az udvarias meghajlasoknal tartottunk. :)

    VálaszTörlés