2014. január 31.

Grétának...

Múltkoriban írtam egy cikket az új iskola és a munkahely tapasztalatairól.
Akit érdekel, ITT elolvashatja.
A hozzászólók között volt egy Gréta felhasználónevű hölgy, aki enyhén szólva is, "leoltott".
Kissé tanácstalan voltam, mert kezembe volt egy papír (bérszámfejtés), és ezzel szemben egy ellentétes vélemény.

Gréta:
Ugyanazt a munkát végzik, de nincs felelősség és tanulni van ott, valamint a fizetését sem ugyanazok a levonások terhelik, mint a felnőttekét. Az EBA-t hagyjuk szerintem, jóformán értelmi fogyatékosoknak való. „

Én:
A levonásokat tekintve, csak személyi jövedelemadót nem fizetnek a bérük után. Ugyanúgy kell fizetni a nyugdíjjárulékot, a Suva-t.

Bocsánat, hogy meg mertem osztani a tapasztalatomat.
Itt a bérszámfejtés:



(Mivel a lányom közben elérte a 18 évet, ezért már szja-t is kell fizetni, a cikk írásakor azt még nem kellett).

Arra akkor nem reagáltam, hogy a lányom, szerinte az értelmi fogyatékosoknak szánt iskolába jár. (Hasonló jókat kívánok!)

Gréta következő válasza:
„AHV nyugdíjjárulékot legkorábban 18 éves kortól kell fizetni, Pensionskassét is, ráadásul 25 éves korig csak a halál- és baleseti biztosításra vonatkozó pár százalékot vonják, a valódi nyugdíj alapba 25 éves kortól kell fizetniük. 

EBA-t az csinál, aki nem képes az átfogóbb 3 éves EFZ képzésre. A legtöbb munkáltatónál kitörölheti a fenekét a jelentkező egy EBA-val. Természetesen vannak kivételek, de kevés.

Mindegy, nem akarok vitázni, nekem végülis mindegy. A férjem Lehrmeister, én meg épp most tanultam bérszámfejtést, szociális-levonásokat és juttatásokat, de nem érdekes. Az a szép, hogy a blogod elején panaszkodtál, hogy a kintlévő magyarok milyen "segítőkészek"... most őszintén: ha Te mindent jobban tudsz, akkor minek Neked segítség?

Na, szóval befejeztem a "segítést", minden jót.

Nem azt állítottam, hogy Gréta hülyeséget tanult, de a mellékelt papír szerint én sem írtam marhaságot. Az alapján írtam egy cikket, ami a kezemben volt (én nem jártam itt iskolába).

Mi a véleményem?
Grétának pontosan kell tudni (ha már régen itt él), hogy ez Svájc. Bármi, és annak az ellenkezője is előfordulhat. Én ezt már az első évben megtanultam. 
Bár, ez egy nagy cég, ahol (bizonyára) tisztában vannak a szabályokkal, egy kisebb esetében még az is előfordulhat, hogy ők hibáznak.

Azon kívül, hogy megtudtam, hogy a kedves férje is Lehrmeister (sok kérdésre tudott volna válaszolni), nem látom, hogy hol akart segíteni.
Azzal, hogy leoltott?
Köszi, ezt a segítséget inkább nem kérem.  
:)

Mennyivel másabb lett volna, ha az írásom olvasása után valami hasonlót ír: Figyelj, itt valami nem kerek, én pont az ellenkezőjét tanultam, küldd már át a papírt, és a gyerek adatait, és megnézem. Ja, és a férjem Lehrmeister, ha valami kérdésed van, írd meg.
Ugye, hogy más? 
Na, itt éreztem volna a VALÓDI segítő szándékot.

Viszont azokkal ellentétben, akik csak azt írják egy-egy cikkem végére, hogy "te mekkora marhaságokat írsz", nekik itt részletezem (mert érdekes módon, soha nem javítanak ki, csak kárognak), hogy egy tanulónak mit kell fizetni.

Tehát:
- AHV-t fizetni kell, jelenleg 5,15 % terheli a bért (aki betöltötte a 17. életévét),
- ALV-t is kell, jelenleg 1,1 % (szintén a 17. betöltött év után),
- SUVA-t is kell, mi 1,15 % fizetünk  (eltérhet a foglalkozás ágazati besorolása miatt, és a nemtől is függ az összege)
- Quellensteuert 18 éves kortól kell fizetni.
- Pensionskassét pedig a 25. életévtől, ha és amennyiben a bér meghaladja az évi 21600 frankot. (Ha a bér ettől alacsonyabb, akkor felnőttnek sem kell.)

A lányom elmúlt 17, amikor elkezdett dolgozni, tehát a bérszámfejtés jó volt, ami alapján a cikk született.

Ja, és azóta már nem a "fogyatékosoknak" való iskolába jár. 
Lényegtelen, de a mentora javasolta nekünk, hogy a -nem tökéletes nyelvtudása miatt-, először végezze el azt és utána menjen kiegészítő képzésre. (Na, ez valóban segítő szándékra utal, pedig nem is a honfitársunk).

Nincs harag, csak a pontosság kedvéért…

J

9 megjegyzés:

  1. Erről a vitáról lemaradtam :-) Az írást ugyan olvastam, de a kommenteket már nem. A véleményemet tudod! Vannak akik többnek képzelik magukat, mint amik valójában, írhatnának segítő szándékkal is, de ehhez nincs kedvük, inkább fikáznak...
    Svájc egyébként is az az ország, ahol még az adott városon belül is változnak a levont járadékok :-)

    VálaszTörlés
  2. A net világában sok meglepő dolgot tapasztaltam vénségemre az emberi természetről. Főrumokon szoktak az okoskák gyülekezni és az észt osztani, na de hogy valaki más blogjába belerondítson, az már abszurd!! A megnyilvánulása őt minősíti.

    VálaszTörlés
  3. Őszintén megmondva gőzöm sincs mik a rövidítések meg milyen az az iskola bár most elolvastam, meg azt sem tudom kinek van igaza de ilyen stílussal nálam automatikusan megy a kukába a kedves hozzászóló, mármint kimoderálom azonnal. Nem téged, hanem Grétát DD.
    off. Hozzászólók: Gréta, Gilda, G.Márta, én meg Gabi vagyok (álnéven Turchi). Úgy tűnik ez a G betűsök társasága, kivéve téged :-). Én is utólag szoktam az ilyen sztorikról posztokat írni...Talán már a múltkor is mondtam meg más is hogy sajna ez benne van a pakliban hogy valaki nagyon okoskodik és bunkó is. Meg azt is írtam hogy én sem tudok szó nélkül elmenni a jelenség mellett, mint ahogy az egyik hozzászóló javasolta, hogy nem kell vele foglalkozni. Nem kell ez tény, csak mégis.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát nem kellene vele foglalkozni, de én sem tudom néha megállni. Az én blogomon is van egy szintje a stílusnak, ami alatt már nem jelenik meg a hozzászólás, de persze azért én elolvasom, és bizony néha fel is bosszant.

      Törlés
  4. Sziasztok,

    Kérdezhetek valamit? Úgy értem, hogy megjelenhet egy kérdésem a hozzászólások között?

    A legtöbb esetben azzal szembesülünk, hogy a blog szekesztője [nem személyeskedek, tehát itt nem kifejezetten Tilmirről van szó, hanem úgy általában] nem írónak született. Nem mindenkinek van ideje és kedve a külalakkal, esetleg a helyesírással szöszmötölni. Ez általában bocsánatos bűn, hiszen az olvasók szerint a tartalom felülírja a hibákat, bár szerintem ez helytelen meglátás.

    A hozzászólásokkal kapcsolatban miért nem lehet ugyanígy vélekedni? Lehet, hogy valaki alpári stílusban fogalmazza meg a mondanivalóját, de ilyenkor miért nem lehet a tartalomra koncentrálni?

    Ebben az esetben a tartalom miért nem írja felül a hozzászólást író személy hibáját? Gondolok itt kendőzetlen [bunkó] hangvételre.

    Kettős mérce?

    Üdv,
    Eddie

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ebben az esetben én nem látok kettős mércét. Az írói véna, esetleges helyesírási hibák nem összehasonlíthatók a rosszindulatú bunkósággal, amihez még adott esetben párosulhat rossz írói véna és helyesírási hiba is. Ezért nem írhatja felül ilyen esetben a tartalom az író hibáját. Ettől persze még lehet neki válaszolni, de mikor nem akarja abbahagyni a perpatvart és ugyanolyan stílusban szólózik tovább akkor azt azért már egy saját magán blogon mégsem kell eltűrni, ill. el lehet, a blog tulajának vérmérséklete szerint.

      Törlés
  5. Amit megfigyeltem még: akik csak odavetik, hogy "hülyeséget/marhaságot" írsz, soha nem fejtik ki bővebben a cáfolatot. :)

    VálaszTörlés
  6. Eddie,
    A válasz az előző hozzászólásban: gyakran (kb. 95 %), a tartalom annyi, hogy "te hülye vagy/marhaságot írsz/nem jól tudod" és a többi.
    Ezzel nem tudok én sem és a többi hozzászóló sem mit kezdeni.
    Persze, tudjuk azt, hogy egyszerűbb valakit leoltani, mint kifejteni a saját véleményét. Gyanítom, sok esetben nincs is.

    VálaszTörlés
  7. ÓÓ, így jár az aki nem kér értesítést a válaszokról, aztán meg elfelejti.

    VálaszTörlés