2014. március 1.

Fuvar biznisz (csak hangosan gondolkodom)

Naponta látok kedvenc (!)  közösségi oldalamon új és újabb fuvarozós hirdetéseket.
Első blikkre, már 5 embert/céget találtam. És ezeken kívül van még néhány "kurva járat", illetve olyanok, akik máshol hirdetnek.

Komolyan elgondolkodtam, hogy ez valóban ekkora üzlet?

Ezek a kisbuszok max. 9 személyesek, de ha tele vannak, akkor a csomagoknak nem nagyon marad hely.
A viteldíj általában 100 frank (az egyszerűség kedvéért frankban számolok).
8 fővel,  fenti árral számítva, oda-vissza 1600.-

Ebből lemegy az üzemanyag, az autópálya díj, a sofőr bére, a szerviz és a kopás. Ilyen utaknál ez is komoly tényező. Ha csak egyszer fordul egy héten, az alsó hangon 2000 km, de inkább több.



Autópálya díj:
Svájc éves: 40.-
Ausztria, ca. 100.-
Magyar ca. 170.-
Éves szinten ez a legkisebb költség.
Üzemanyag: 8 liter gázolajjal számolva, 300.-
A kopás számítására is vannak képletek, de ezt most nem veszem figyelembe, mert meglehetősen bonyolult számítás, illetve a leírás módját minden cég maga határozza meg (arról fogalmam sincs, hogy itt hogyan működik, de valószínűleg hasonlóan, mint otthon).
Haladjunk!
Számoljunk csak ötven héttel, az egy évre vetítve 100 ezer km. És akkor nem használta semmi másra az autót.
(Ha nagy szerencséje van, akkor is, a 3. év végén mehet a kukába az autó.)

A kötelező szerviz díjtételeit csak irányadó számmal veszem figyelembe.




Nézzünk egy ideális esetet:
Ha egy évben van 50 fuvar, oda-vissza tele kocsival, akkor a bevételi oldalon szerepel 80 ezer.
A kiadási oldalon az üzemanyag + matrica megáll, ca. 15 ezernél.

A sofőr fizetése? Ez egy jó nagy kérdőjel. Tételezzük fel, hogy a sofőr fittyet hány mindenféle előírásra és ajánlásra, levezeti az utat egyben. Az ca. 10-12 óra*2.
Ebben az esetben megspórolja a szállás költséget, ami nagyon óvatos számítás alapján 50 frank/ éjszaka.
Egy évben egy ezres.
Koszttal nem számolunk.

Visszatérve a bérre:  számoljunk 2 * 12 óra munkaidővel. Egy betanított munkás bére ca. 20-25 frank körül van, nettóban.
Akkor ez 20.- / órával számolva, éves szinte 24000 ezer frank.

Eddig a maradvány 40 ezer frank. 
Tételezzük fel, hogy csak a 3 kötelező szervizt kell megcsinálni. itteni áron az ca. 1000 frank, összesen 3 ezer.
37 ezernél tartunk.
Itt jön(né)nek a járulékok és az adók.

Nem vagyok rosszindulatú, tehát tételezzük fel, hogy emberünk be van jelentve, a járulékok még ca. 4-5 ezer frankkal terhelik a vállalkozást.

Az autó biztosítási költsége kb. 2000 frank, ha nagyon figyelmes a vállalkozó és köt még jogi-, ilyen-olyan biztosítást, akkor felkúszhat 2500-ra is.

Plusz ez-az, néhány bírság, parkolási díj.
Hogy szép kerek számunk legyen, az adózás előtti eredmény hozzávetőlegesen 30 ezer.
Ebből a társasági adó, kantontól függően ca. 15 %, azaz 4500.-
A vége-vége kb. 25 ezer.

Ha minden ideális, akkor tekinthető nyereséges vállalkozásnak.
De ! Csak akkor, ha már meglévő autóról van szó. 
Ha valaki újonnan vesz, vagy inkább lízingel akkor a költség oldal erősen megugrik. Feltételezve a három éves kopást, a minimális befizetéssel (20 %), havi ezer frank még a költség.
Ha ezt még levonjuk a bevételből, akkor bizony az adózott eredményünk nem sok lesz.
Hm...

Mi van akkor, ha nem sikerül minden egyes alkalommal megtölteni az autót? 

Vajon Svájc el tud tartani ennyi vállalkozót rentábilisan?

P.S.

Egy átlagos, Opel Vivaro jelenlegi ára 28 ezer frenki.
(Otthon: 8,5 millió)

Lehet számolni.
J



13 megjegyzés:

  1. ""kurva járat" DD
    A számolásokat most nem tudtam követni (matematikus lennék) mert erősen fel vagyok indulva a mai ebéd helyzettől. Szóval a lényeg ha mindent legálisan csinál akkor valakinek ez nem éri meg. Jó látom a dolgot? Ha látnék a pipától egyáltalán valamit...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem tudtam szebben megfogalmazni, de köztudott, hogy az "iparág" jelentős. Erre persze a kiszolgálók is rárepültek. Ezekkel kocsikkal szinte csak az ebben az iparágban tevékenykedők utaznak. :)
      Vajon miért?
      :)
      Én meglehetősen gyenge matekos vagyok, de erre szerettem volna kilyukadni.
      :)

      Törlés
  2. Ha nem svájci rendszámmal mennek, akkor kicsit más a matek, nem? :)
    Mo.-n pályán sok bolgár, román és ukrán rendszámú mikrobuszt látok, néha utánfutóval vagy trélerrel, többnyire erősen használt állapotban. Mivel ezek személyautóknak számítanak, nincs tachográf, nincs kötelező pihenőidő. Viszont sok van belőlük, bizonyára igény is van rájuk.
    De magyarok között is akad olyan, aki 3,5 tonna alatti kisteherrel jár ki, "lomizik", mindenféle csereakcióba leadott cuccokat hoz, vagy ami az autóra felfér. Ők is hoznak-visznek néha utast.
    A 3,5 t alatti járművekre lényegesen enyhébb előírások vonatkoznak, mint a kamionokra. Emiatt az utóbbi időben elég sok kamionos ült át furgonra, ők a kamionnál már megismert logisztikai gyakorlatukat lépcsőzik le (gyűjtőfuvar, visszfuvar, kabotázs), és az ügyfeleiket is más - vagy inkább többféle - módszerrel szerzik, mint régebben. Pl. ilyen hirdetéssel, mert a célközönség egy jelentős része is ott olvasgat. :)
    De egyébként sokan próbálkoznak ilyesmivel, és nem mindenki sikeres, viszont a kínálat nagynak tűnik, ami leveri az árakat. Ilyen mindig volt és mindig lesz, ez egy nehezen ellenőrizhető szegmens, ahol néhány újonc letöri az árakat, aztán amikor letérdel az autója, szomorú lesz és tönkremegy, esetleg amikor a második németbe, olaszba kört nyomja 24 óra alatt, elalszik és a helyszínelők rajzolják körbe.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sokban szerintem nem. :) Egyedül talán a biztosítási tételben van jelentős eltérés.
      Persze, ha "megoldjuk okosba" elv alapján működik a vállalkozás, akkor valóban egész más a matek.
      :)
      Félreértés ne essék, engem nem zavar a dolog, csak meglepett.
      Én soha nem utaztam így, és vélhetően nem is fogok, csak elgondolkodtatott a téma.

      Törlés
  3. Na, azt hiszem beletenyereltél valamibe, aminek köze nincs a matekodhoz. :XD Ez az "üzletág" az Oszkár-ból indult ki, az alapötlet jó is volt. A honlap arra alapult, hogy egy modernizált internetes autóstoppos szolgáltatást nyújtson jellemzöen a külföldön dolgozó, tanuló, stb. embereknek. Itt egymásra találhattak az egyedül oda-vissza autózók és az autóval nem rendelkezö hasonszörüek, akik betársulhattak egy-egy útba jellemzöen költségmegosztásos alapon. Igazából "üzletröl" szó nem volt. Ez volt az aranykor, német viszonylatban egy utat megúsztál 30-50 euróból, ami ugye a repülönél olcsóbb volt, legtöbbször a vonatnál is, és ha környékbeli sofört fogtál ki, akkor általában háztól-házig is összejött az út (vagy legalábbis az egyik vége). Aztán néhány okos kitalálta, hogy ez még bolt is lehet, vett (vagy volt neki) valami lepusztult jármüvet, megpróbálta teletölteni utasokkal és ebböl akart megélni. "Amatörként" , utanként 5-6 utassal számolva, talán még több is kijött neki hónap végére, mint az otthoni minimálbér, vagy a munkanélküli... Persze nyomták fölfelé az árakat, majd megjelentek a "vállalkozók", akik már csak otthon diszpécserkedtek, volt két-három autójuk és alkalmi soföröket fogadtak fel szokás szerint bagóért. Mindezt továbbra is szigorúan álcázva. Most ott tartunk, hogy egy Stuttgart-Bp. viszonylatra elkérnek 100 eurót (a csomag gyakran már feláras à la Fapad Airlines), az út lazán eltart 15-20 órát is, hiszen gyakran az összes utast házhoz viszi és a stuttgarti úthoz bevállalja a nürnbergi, ulmi, konstanz-i, de lehet, hogy még a zürich-i utast is, amit persze te nem tudsz elöre...) Befoglalsz tutira egy münchenii útra, de ha közben bejön neki pl. egy frankfurti utas, akkor téged egy nappal az indulás elött simán "kihajít", mert attól többet tud elkérni. Persze adót, Tb-t stb. senki nem fizet, hiszen mindez "nem üzleti célú felhasználó" alatt fut.
    A kedvencem egy nyugdíjas kamionsoför, aki állítólag a kint élö lányához jár "látogatóba", de ha megnézed a hirdetéseit, akkor max. aludni megy oda, mert egy héten min. 2-szer fordul N.o.-M.o. viszonylatban. A családomból többen használták már a szolgáltatást, ki lehet fogni még mindig igazi alkalmi sofört is, de a többség már a tipikus balkáni vállalkozó.. Na. ezért nem stimmel a számításod... ;-)

    VálaszTörlés
  4. Ja, még egy: "levezeti egyben a 10-12 órát". WTF?? Nem egy rögtön fordul is vissza.. Pont legutóbb beszélném le egy ismerösöm útját, azt mondja a srác, hogy "kb. este 8-ra érek ki Mannheimbe, de indulok is rögtön vissza, így fel tudom venni az illetöt kb. fél tízkor Stuttgartban..." Mondtam is rögtön, hogy köszi, tárgytalan...

    VálaszTörlés
  5. Köszi.
    Most legalább nem én mondtam ki az igazat...
    :D
    Egyébként sejtem, hogy ez mind schwarze Arbeit, de direkt próbáltam megfogni legális oldalról.
    Én soha nem utaztam így, a fiam próbálkozott egyszer. Először-utoljára-soha többet.
    A párom is vitt egyszer valakit, ő szintén erre jutott. Már azt hittem Moszkva érintésével megy, minden kanyarban meg kellett állni. :)
    Valahol megértem, akik ingáznak, hogy eloszlik a lóvé, de ehhez idegzet is kell.

    VálaszTörlés
  6. Hát igen. Itt a matek másképp:
    Otthon mezítlábas kölcsönzönél 40-50e forintért tudsz bérelni pl. Ford Transit kisbuszt vagy hasonlót két napra, korlátlan km-rel. De számoljunk 200 eurót. Magyar matrica van rajta, tehát csak az osztrák kell: 15 €. 200 l gázolaj 1,35-ös német-osztrák árral számolva 270 euró, az összesen kb. 500 € költség (ha alszik a soför, úgyis a buszban teszi). Pl. 6 utasnál (à 80 €) a visszaút már zsebbe megy: nagyon nettón két nap alatt 500 eurót keresni már nem is olyan rossz biznisz ugye ?? Persze a dolog ideálisra van számolva, de ha az az 500 csak 200 lesz, már akkor sem rossz buli...
    Csak onnan jutott eszembe ez a verzió, hogy tudom, nem kevesen nem is saját autóval csinálják, hanem csak az alkalomra bérlik, tehát semmi egyéb járulékos költség nincs...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Itt a tuti...
      :)
      Hát igen, és ha csak egy hónapban kétszer csinálja meg, akkor is jó.
      Igaz - tegyük hozzá - , ebből nem lesz nyugdíj.
      :)

      Törlés
  7. Nyugdíj?? Amikor országunk a legjobb úton halad afelé, hogy még igazat is kelljen adnunk az ilyen szemléletü generációnak ? Na persze nem akarok én sem jönni a "bezzeg-a-mi-idönkben" klasszikussal, hiszen magam is bírtam ilyen beállítottsággal huszon-harminc évesen. Akkor még nagyon távoli ködbe vész a nyugdíjas kor... És a másik klasszikus mondást is fordítva látta az ember: jobb ma egy túzok, mint holnap sok kis veréb... :-)
    Lásd még a mai HÁ-posztot...

    VálaszTörlés
  8. Jaj, de fáradt vagyok! :-) Én sem tudom most követni a matematikai levezetést. A hivatásos utakról semmit sem tudok, én egyszer vittem egy nagyon kedves hölgyet haza, csak kis kitérőket kellett tennem a felvételnél és a kiszállásnál. Nekem is jó volt, neki is megérte...Viszont a céges utakra sok panaszt látok a fórumokon, időnként elfelejtik felvenni az utasokat, csomagokat...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na, jóval kezdtem. :D
      A privát fuvarok, más tészta. Bár, én azt sem.
      Egyrészt sokszor az utolsó pillanatban módosítok, hogy venni ki magát, ha hülyíteném az utast, és ezért nem is megyek mással.

      Törlés
    2. Nem veled van a baj, nekem nincs egyben 15 perc időm, amikor a saját dolgaimmal is foglalkozhatnék :-(
      Szóval nekem nincs most időm rendesen átolvasni, követni a számításaidat :-)

      Törlés