2014. december 5.

Dugó, dugó hátán

Arról már korábban is írtam, hogy itt nagyon rosszul vezetnek az emberek. Ebben az egyik világlátott oktató is megerősített. Szóval, nem csak én látom így.
:)
Hogy ez miért van, arra részben választ kaptam a nyáron, amikor épp jogosítvány szerzés céljából megismertük az oktatást.

Egyik fő probléma, hogy sok az autó, egyre több a vezető, az út kevés. Jó, mihez képest?
Az ország méretéhez és a létszámhoz, igen.

Másik ok: vak vezet világtalant...
... mire gondolok?

Ahogy a jogsis cikkben is megemlítettem, itt a gyakorlati oktatást bárki tarthatja, akinek három éve van jogosítványa. Egyetlen órát sem kell venni hivatalos oktatótól.
Véleményem szerint, akinek három éve van jogosítványa, még nem nevezhető gyakorlott oktatónak.
Ha mégis autósiskolára fanyalodik valaki (sokan nem, mert eszméletlenül drága), ott sincs garancia, hogy az oktató bármilyen előképzettséggel rendelkezik.
Így aztán mindenféle trükkel tanítják a delikvenseket. Pl. tolatásnál, ha az ablaktörlő ilyen-olyan szöget zár be az akármivel, akkor kell így-úgy kormányozni, és akkor sikerül a parkolás.
Amikor a lányom ezt előadta, csak lestem.
Mondtam, oké a vizsgára készülünk. Addig csinálhatod így, aztán sürgősen felejtsd el.
Már csak azért, mert nincs olyan autónk, mint amin tanult. Tehát egy másik járgánynál már valószínűleg nem működik az elmélet. :(

Rengetegen vezetnek 80 és a halál között. Elméletileg 70 felett van orvosi alkalmassági, de nem tudom, hogy ott mit vizsgálnak. Némelyikük süket is, vak is, és még a nyakát sem tudja elfordítani. Félreértés ne essék, nem bántás.
De!
Tudomásul kellene venni, hogy megváltoztak a közlekedési viszonyok, évről évre több az autó, a verdák gyorsak. Ebben a korban már nem lehet nehéz alkalmazkodni.
Nagyon kell rájuk vigyázni. Naponta kerülök olyan szituációba, hogy korrigálom a hibáikat.

Néhány hónapja naponta autózok Aarburgból Zürich fele, reggel 7 után, és minden reggel, de legalább az öt munkanapból négyben, menetrendszerűen az Aarau Ost és Birrfeld között vagy dugó, vagy/és baleset van.

A dugót sokáig nem értettem, ha nem volt épp baleset, akkor miért? Aztán néhányszor a következő fordult elő:
Megy az autós a belső sávban. Hol máshol? Oda szól a bérlete.
Aztán a kihajtó előtt kb. 200 méterrel eszébe jut, hogy "hoppá, nekem ki kell mennem".
Mit csinál ilyenkor?
Bepisil. Persze, csak képletesen.
Fékez. A belső sávban. Állóra.
Eközben a külsőben halad a forgalom. Időközben az autó teljesen lelassult, nem tud átsorolni.
Na, ilyenkor már áll az egész belső sor és elkezd torlódni.
Aztán,  előbb-utóbb megkönyörül valaki a marhán és beengedi. Persze, akkor a külső is megáll.
Igaz, ez lehet nem több egy percnél, de a reggeli csúcsban hatalmas torlódást tud eredményezni.
Ilyenkor szeretnék melegen gratulálni az embernek...
Ha nincs szerencsénk, akkor valahol hátul páran egymásba durrantanak és akkor már baleset is van.
Ezek szerencsére "csak" koccanások, személyi sérülés ritkán van.

Másik kedvencem, amikor az oda és a vissza sáv is áll.
Ilyenkor rendszerint valamelyik sávban baleset van. Miért áll a másik? Nem találod ki.
...
Hááááát, bámészkodnak!!!
:D
Mostanra kiterpesztett fülekkel hallgatom a rádiót, és ha szerencsém van, akkor még nem olyan nagy a sor, és ki tudok slisszolni Aarau Ostnál.
Nekem szerencsére hamarosan vége lesz, de aki ezt minden nap csinálja, elismerésem.
Ki itt autóba ül, az hagyjon fel minden reménnyel.
Csak ez jutott eszembe.
:D



31 megjegyzés:

  1. Muszáj mindig valamin elégedetlenkedni? Nem kötelezö autópályán közlekedni. Engem sokkal jobban idegesítenek az Europa keleti végein (már Ausztria is ideszámít sajnos) dúló pozicióharcok, ahol a befékezés, villogás, letolás a napirendi pont. Ha bámészkodik, hat bámészkodik, de legalább nem öl meg senkit. A "belsö sáv bérletesei" pedig azért vannak belül, mert félnek attól, hogy nem engedi öket vissza senki. Aminek sajnos van alapja. Úgyhogy nem mégelödni, mert most jön még csak a java, Karácsony elött mindenki meghülyül....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Így vagyok összerakva.
      :)
      Egyébként, ha az ember időre megy, akkor nem mindegy, hogy 20 perc, vagy egy óra. Kipróbáltam az alternatív útvonalat, az pontosan 40 perccel több.
      A bámészkodás is okoz sok balesetet. Nézzen előre, és menjen a dolgára. Ennyi.
      Olyan meg nincs, hogy nem engednek vissza. Ha valaki tud vezetni, nem okozhat gondot a sávváltás. Az a probléma, hogy nem tudnak vezetni...
      :)

      Törlés
    2. "A "belsö sáv bérletesei" pedig azért vannak belül, mert félnek attól, hogy nem engedi öket vissza senki"
      MI VAN????? Akkor minek megy be? Elvileg azért megyek a belső sávba, hogy megelőzzem a külsőben lassan haladót. Ki nem engedi vissza?

      Arról nem is beszélve, hogy a belső sáv bajnokai (akár az osztrákoknál is) akkor is ott tépnek 100 km/h-val, amikor üres a külső. Én látványosan fékezek mögötte: akkor sem megy vissza. Rávillantok: akkor sem megy vissza. Akkor most előzzem meg veszélyesen jobbról? Vagy svájci módra inkább hívom a rendőrséget és feljelentem :D

      Törlés
  2. Megnyugodtam hogy ott sem tudnak vezetni DD

    VálaszTörlés
  3. bezzeg Svájcban, mondja mindig mindenki...
    pedig kb ugyanazok a problémák, mint bárhol a világban

    VálaszTörlés
  4. Mit is mondjak ? Az elemzés meglehetösen pontos ! :))))
    Ennek ellenére nekem Magyarorszägon van halälfélelmem ! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos, ez a tendencia Magyarországra is kezd jellemző lenni. Annyi az autós iskola, mint égen a csillag. :(
      Múltkor a párom szemtanúja volt, hogy a tanuló vezető nem engedte át a gyalogost, aki a zebránál állt. Természetesen oktató is ült mellette. A lámpánál utolérte, és megkérdezte, hogy ezt biztosan így kell tanítani? Erre az oktatónak állt feljebb.
      Ilyen is van.

      Törlés
    2. -Bocs., -de muszáj ideírnom a "zebraügyhöz", -(amit írtál, az számomra rémes, mivel, szinte naponta van a "hírekben", hogy a zebrán (is) gázolnak...
      -és szörnyű, hogy azon kell gondolkodni, hogy pl., -ha két sáv van, és én megállok, nem üti-e el, a másik sávban valaki, -(sajnos, ez is többször előfordult már itthon!)...

      Muszáj untassalak benneteket, bocs.:
      -DE, pl.: -a franciák a 70-es, 80-as, 90-es években, agresszív, elmebeteg módon vezettek, aztán jött "valaki", és kijelentette, hogy "ennek véget vet", -mármint, pl., hogy, főleg hétvégeken, emberek százai halljanak, sérüljenek meg az utakon, stb...
      -"tömegével" állították ki a rendőröket az utakra, akik szigorúan büntettek, sőt, ha az illető elkövető "prominens" személy volt, az újságok is megírták...
      -saját tapasztalat: 92-ben, a "német öregasszony" ismerőst, folyton "vissza kellett rángatni", mert úgy akart gyalog közlekedni, mint otthon, vagyis azt hitte, hogy "megáll az autó", -ha át akar kelni az úton...
      -viszont, jó pár éve már, ugyanolyan "szépen megállnak", mint a németek...
      -személyes példa: -kisváros, szombat este, sétálunk, megállunk, (a járdán), hogy merre menjünk, -autó közeleg: -üvöltő zene, tinik-, --ÉS megáll!, -és vár, -így már "muszáj volt" átmennünk a túlsó oldalra...

      -bocs., -a lényeg: -meg lehet "nevelni" az autósokat, bárhol...
      -nem könnyű, nem megy rövid idő alatt, nyilván sok pénz, "személyzet", kitartás, és -"MINDENKIRE kiterjedő"- szigor is kell hozzá...

      Törlés
    3. Egyetértek.
      Egyszer már leírtam, de megint megteszem. Tanulságos sztori.
      Mi hamar megtanultuk az itteni szabályokat, miszerint a gyalogosnak akkor is meg kell állni, ha még maga sem tudja, hogy át akar menni az út másik oldalára.
      :)
      A párom épp otthon közlekedett a városban. Látta, hogy egy férfi egy kicsivel át akar menni. Megállt.
      Valamiért hátranézett a tükörben, és látja, hogy egy papa egy kismotorral ezerrel közelít. Későn vette észre, hogy a párom áll, és nekiment. A motor felborult, össze is tört, a kisöregnek nem lett baja. Ellenben a család összes le-, és felmenőjét elkezdte szidni, hogyan lehet ekkora marha, hogy megáll a zebránál.
      A férfi is odajött, és javasolta, hogy hívjanak rendőrt. Na, erre elcsendesedett. Ez néhány éve volt. Azóta mintha egy kicsit javult volna a helyzet, de van még hova fejlődni.

      Törlés
  5. -Bocs., -de alig találok szavakat...
    -3 éves jogosítvánnyal "tanít vezetni???", "bárki", -mi van??, -esetleg, akár, egy olyan is, - aki, max. A faluból - B faluig "vezetget", néha... -szűzmáriám... -(és esetleg már őt is, egy, -"ugyanilyen fenomén" tanította?)...

    -a "80 és a halál közötti sofőrök": -hááát igen, -nem akarok durva lenni, de, sajnos, a legtöbb országban "vezetnek": -"se kép, se hang", -és "fizikai romhalmaz"...
    -és!, -sokszor, "baromi nagy" lakóautókat is, pl., -"und", kocsival "ráncigálnak", -"háromszoba-hallos" lakókocsikat is, Európa-szerte .. -bocs-bocs.

    -szerintem, ha a lányoddal autózol, jó, ha mondogatod neki: -figyelj!, -ez, most, -"ezt meg ezt fogja csinálni", -ezért én..."
    -vagyis, tapasztalataim szerint is, a "rutin", -és az "odafigyelés", rengeteg balesetet tud megelőzni...

    -majd' 40 évet dolgoztam, olyan kórházakban, (diagnosztikában), ahol, többek közt, -"balesetek személyi sérültjeit" láttuk el...
    -csak halkan jegyzem meg, hogy igen-igen-igen ritka volt, hogy "eszement" száguldásból, előzésből, -egyéb, "agresszivitásból", -"kifolyólagos", súlyos balesetet, NŐI sofőr "követett" volna el...-(ezt egyébként a "rendőrségi statisztika" is alátámasztja, -mindenütt)...
    -mi, kevésbé vagyunk "agresszív sofőrök", általában, -jobban "figyelünk", -és jobban "toleráljuk", a "barmokat"...

    -Ne haragudj, hogy ismét visszaéltem az írásoddal...-és, írogattam itt össze-vissza...




    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Írtam már, minden véleménynek örülök.
      :)
      Bizony, ahogy írtam. Ami még rosszabb, hogy egyáltalán nem kell egyetlen órát sem venni egy profitól. A vizsgabiztosok sem valami szigorúak. Ha valakinek szerencséje van, mondjuk délben vizsgázik, amikor forgalom sincs, előfordulhat, hogy simán megkapja a jogsit, holott alkalmatlan még a közlekedésben való részvételre. :(

      Törlés
    2. Ennek ellenére én nem gondolom, hogy Mo-on a kötelezö oräk és vizsga utän alkalmasabb lenne abban a közlekedésben részt venni az ottani "mazsola", mint az itteni mazsola az itteniben Teljesen mäs a közlekedési moräl itt és ott. Nekem - minden hibäja ellenére - az itteni sokkal szimpatikusabb :)

      Törlés
    3. Ha nem ennyit vezetnék, biztosan kevésbé zavarna engem is, de mivel minden nap így van, meglehetősen bosszantó tud lenni.
      :)
      :)

      Törlés
  6. Dugó mindig, mindenhol ez tény...ezért kell, hacsak lehet vonatozni. A munkábajárást én el sem tudnám képzelni kocsival.
    Viszont, szerintem sokkal nyugottabban, óvatosabban, a szabályokat és a korlátozásokat mindig betartva vezetnek, mint pl Magyarországon. Nekem is ott volt inkább mindig halálfélelmem. Itt csak attól félek, h hirtelen belefutunk egy dugóba az autópályán és belénkjönnek hátulról.
    Olyat én még itt nem tapasztaltam, h vki elhúzna mellettünk 160-nal, még akkor sem, ha neki Ferrari-ja van. Bezzeg az M7-esen...még Citronnel is...
    Amy

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Magyarországon az a probléma, hogy nincs megfelelően megtorolva a szabálysértés. Ez ilyen egyszerű.
      Mesélek valamit: unokatesóm polgármester egy faluban. A faluba 140-150 km/h sebességgel mennek be az autósok. Megkereste a Rendőrséget, hogy telepítsenek mérőműszert. A válasz nincs pénz. Akkor menjenek ki időnként mérni mobil készülékkel. A megyének (!) kettő darab van, abból egy rossz, a másik meg fontosabb helyekre kell.
      Azt hiszem ehhez nincs mit hozzátenni.
      Tudjuk, itt nem így van.
      De!
      Arról a mondásról már talán hallottál: " a Svájciak átjárnak a németekhez meghalni".
      Ez annyit jelent, hogy mivel ott nincs szabályozás, mennek mint az állat, és mivel a rutin meg hiányzik, okozzák a baleseteket.
      :(
      Szóval, itt is csak a szabályozás miatt van így.
      Remélem, soha nem emelik fel a sebességhatárokat, mert akkor itt is hullanak az emberek, mint a legyek...

      Törlés
    2. Arra, hogy faluba, ne lehessen (fizikailag) 120-szal, stb-vel behajtani, több féle "megoldást" láttunk.
      1.:-mindig pirosat mutató közlekedési lámpa a falu "elején", -gondolom valami "érzékelős izével" van megoldva...-bocs. (azt hiszem, Portugáliában és Franciaországban láttuk)
      2.:-szintén, a falu "elején", az "úttest közepén" kialakított, keskeny, pár 10 méter hosszú mesterséges "sziget" (forgalomtól elzárt terület), amivel keskenyítik, és lassításra kényszerítenek...
      (nyilván, ezek, vagy bármi más megoldás nem kevés pénzbe (is) kerül)...
      DE, sajnos, még egy "indokolt" gyalogátkelőhely "létesítéséhez" (zebra felfestése), is, ezer engedély kell, és ha "sikerül kiharcolni", -csak X-Y cég készítheti el a "felfestést", -valami hihetetlen és pofátlan áron...
      (Onnan tudom, hogy, egy-két TV riport volt már, ilyen "ügyekből": -pl. "hetente gázolnak gyalogost", -képtelenség átjutni, iskolából, óvodából, buszmegállóból a "túloldalra" stb-stb.)
      Eredmény: (sajnos) -"a szokásos": -"nagy leleplező riport", -(ha, éppen nincs más kéznél) --boááá..., -oszt" annyi....

      Törlés
  7. Zsuzsanna a franciákat hozta példának, hát ők éppen nem szoktak hozzá például ahhoz, hogy megálljanak a zebránál, én ezt tapasztalom itt a francia határszélen. Rettenetesen agresszíven vezetnek, nincsenek tekintettel sem gyalogosra, sem másik autósra általában. Dudálnak, mint az őrült, ha csak a megengedett sebességgel mész. A férjem már a kiköltözésnél mondta, hogy nyugodtan átmehetsz a zebrán, ha jön egy kocsi, de ha francia rendszáma van, akkor ne lépj az úttestre :-( A svájciak errefelé viszont nyugodtan, a szabályokat betartva vezetnek. Sőt beengednek a sávba még akkor is, ha esetleg későn gondolod meg magad, illetve megállnak, ha látják, hogy ki akarsz jönni egy mellékútról, de a forgalom miatt szinte lehetetlen lenne.

    VálaszTörlés
  8. Hehh..nagyon egyet tudok erteni, en is minden reggel a palyan megyek melozni. Az a szerencse, hogy autoval alapesetben 5 perc az ut, ha dugo van akkor is csak 15.

    Ami nagyon durva itt, az a Gubrist alagut, hat ott gyakorlatilag meg nem jottem el ugy, hogy ne lett volna mocskos nagy dugo - tobb autopalya csatlakozik egymasba a kozelben, a sok szerencsetlen ossze vissza cikazgat a savok kozott, befekez, szerencsetlenkedik, borzaszto.
    Ami meg kritikan aluli, az az elindulas a zoldre valto lampanal....hat ott is sokan mire felismerik, hogy lehetne menni, mar piros megint.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A Gubristnál a párom szív, naponta.
      :(
      Schlieren-ben dolgoznak. 20 km, 1 óra.
      :(

      Törlés
  9. Ulok a dugoban. Ma is baleset van.

    VálaszTörlés
  10. Ahogy látom, otthon sem fenékig tejfel.
    http://www.origo.hu/auto/20141208-kresz-oktatas-magyarorszagon-problemak-hianyossagok.html

    VálaszTörlés
  11. Mondjuk Aargau kanton Svájcon belül is híres arról, hogy borzasztó rosszul vezetnek (tudod, zöld trabant.) Az egyik barátom csak azért nem költözik (persze ez túlzás) SO-ból AG-be, mert akkor rendszámot kellene változtatni, és nem bírná azt a szégyent elviselni. :D (egyébként mi egyszer szenvedtünk majdnem balesetet Bern határában az autópályán ZH felé, egy öreglány kb 120-szal jobbról gondolta, hogy "besorol." Miután elmúlt a közvetlen életveszély, megnéztem a rendszámtáblát, természetesen AG. Nagyon felnevettem. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt eddig még nem hallotam... :D
      Én legnagyobb részt itt közlekedek, lehet el kéne költözni?
      :)
      :)

      Törlés
    2. Liebe "Nem megmondó"!
      -Mi az hogy "ződ' trabant" = idióta sofőr??? - kikapsz!! -ejnye-bejnye...---tudnék mesélni...
      Azzal, a bizonyos, "zöld Trabanttal" 14 évig jártam dolgozni, -hol egy, hol két másik autó mellett, -ez volt az én "munkábajárom" (3 km-re dolgoztam, "városon át")...
      -minden mínuszban indult "pöccre"...
      -az út egy része kétsávos volt, mindig, szigorúan a külsőben mentem "természetesen", -de volt egy csomó lámpa, ahol, ha, éppen én voltam elöl, -"otthagytam" mindenkit...
      -később jókat röhögtünk, mert gyakran, kórházi kolléga, -"szép, nagy autós"-, is, volt közöttük...
      -a lényeg: -hidd el nem csak idióták vezettek (időnként), Trabantot is..
      -tapasztalataim szerint, -itthon és Európában sem okvetlenül autómárkától (erősségtől) függ az idióta sofőrök száma...
      -Bocs., -félre ne értsd, és bocs., -csak "nosztalgiáztam", - a régi, jó röhögéseket, -szövegeket: -"miket művel a Zsuzsa a zöld Trabanttal"...
      -(amúgy, a Bükkbe kirándulni is: -pl. mindenféle erdei, -"úttalan utakon" is, igen jól 'szolgált, -sokszor, pl.: ismeretlen mélységű, hosszú pocsolyákon, gond nélkül áthajtva, (a tetején átfolyt a víz), stb-stb ...
      -a lényeg, kérlek, ne szólj le, mind -"zöld Trabant sofőrt"-,-légyszi'...
      -(elhiszem, hogy láttál ilyet "rémbe", -DE szerintem, nem kellene "márkák" szerint általánosítani a sofőröket)
      -(amúgy köszi, hogy a "zöld Trabant" szöveggel vidáman nosztalgiázhattam, -tehát semmi harag, -sőt kösz.

      Törlés
    3. Nem megmondo
      Részben félreértésen alapszik az informäciod :)
      A következön : AG = Achtung Gefahr ( Aargau )
      A többieknek is van jätékos jelentése, de ezek azért ezek nem alkalmasak mélyen szänto következtetéseket levonäsàra ! :)))
      AR = Achtung Raser ( Appenzell )
      BS = Blödes Schwein ( Basel Stadt )
      SH = Sauhund ( Schafffhausen )
      VS = Vollgas Sau ( Wallis )
      SZ = Schweine Züchter ( Schwyz )
      ZH = Zuweinig Hirn,Ziemliche Hindernis,Zuvorkommende Herren ( Zürich )
      Stb.Stb.

      Törlés
    4. " Die Unfallstatistik nach Kantonen sagt aber etwas anderes:
      Schlechteste AI, dann SO, LU. Der Aargau ist da im Mittelfeld."
      Ez alapjän az ismerösöd nyugodtan költözhet, ha akar :))))))

      Törlés
  12. Hat ez igy ahogy van BS (Bullshit) mar ne is haragudjatok, evek ota ingazom naponta 26 km-ert egy iranyba es mindennap vissza a Gubrist-on (is) keresztül, fömunkaidöben es nem talalom veszesnek. (öV-val meg mindig több idöbe telne). A svajciak nem vezetnek jol, de emlitett evek ota nem sok balesetet lattam, talan egyre ha emlekezem, pedig sokszor veszesen közel mennek egymashoz, nagy sebesseggel. Magyarorszagon pedig jokat röhögök az idiotakon, akik Suzukival probalnak letolni 150-nel az autopalyan, de neha latni szaguldo Kiakat is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor te nagyon szerencsés vagy.
      :)
      A párom csak Schlierenig megy, az egy óra Bruggból oda és vissza.
      Mi bajod a KIA-val?
      Az enyémben 180 paci van, 200 alatt csak dorombol...
      :D

      Törlés
    2. Nem vagyok szerencses, de az en szakaszomon (Baden west - Repter) ritkan fordul elö tul nagy torlodas. Amugy hybriddel jarok, ezert nem fogyaszt semmit amig all a kocsi en meg magamat hangoskönyvekkel radiokabareval szorakoztatom, tehat nem vagyok ideges :) amugy a nevetseges kisautokra gondoltam, semmi baj a KIA-kkal;)

      Törlés
    3. Akkor mégis szerencsés vagy. ;)
      Viccet félre. Tényleg. Arra inkább nagyobb balesetek vannak, ritkábban. Emlékezetes a baggeros, meg a felborult kamion tavalyról. Akkor azért volt dugó.
      :)
      Ez a kaberé jót ötet, kipróbálom.

      Törlés
  13. Még egy utolsó helyzetjelentés, és leszakadok a témáról.
    Ma reggel 7 és 7.30 között 4 (!) baleset volt Oftringen és Brugg között.
    Az első a köllikeni felhajtónál, ott még nem volt rendőr.
    Utána alig egy km távolságra hárman koccantak. Akkor ért oda a Polizei.
    A következő Lenzburgnál, ott már helyszíneltek és Birrfeldnél szintén.
    Ez utóbbit a rádió is bemondta.
    Hát azért erre nem lehet azt mondani, hogy nincs baleset.
    :)
    Szerintem.
    Nekem "szerencsém" volt, lemenekültem Aaraunál. Igaz, sokan hallgatták a rádiót, ezért aki tehette lehajtott és Hunzenschwil vagy Wildegg fele próbált kerülni.

    VálaszTörlés