2016. május 29.

Kerékpáros-gyalogos-autós


Sok konfliktus adódik az utakon a címben szereplő három közlekedő fél között. Bevallom, nekem a bicajosokkal van a legtöbb bajom (itt is, nem csak otthon).
A gyalogosok nagyjából megtanulták, hogy hol a helyük. Legtöbbjük a kijelölt gyalogátkelőhelyen megy át. Persze, vannak renitensek, akikre izomból dudálok, ha előttem szalad át.
Svájcban jóval többen közlekednek kerékpárral, mint otthon. Egyrészt magának a sportnak is nagy hagyományai vannak, másrészt sokaknak ez szolgál a munkahelyre való eljutás eszközéül is. Nincs is ezzel semmi baj, csak nekem ne kelljen.
Meg kell említeni, hogy elég sok a számukra kijelölt útszakasz, így elviselhető a jelenlétük, még ha nem is kedvelem őket.
:)
A baj azzal van, hogy annak ellenére, hogy az iskolában kötelező jelleggel oktatják a helyes közlekedést, mire felnőnek valahogy kimegy a fejükből.
Ami még rosszabb, hogy felnőttként rossz példát mutatnak a gyereknek. Kvázi, a gyerek a suliban megtanulja, hogy kell helyesen tekerni, délután meg elmegy apukával, aki pont az ellenkezőjét csinálja.
Szegény kölök, meg döntse el, hogy most akkor melyik a jó...
Minap megyek a faluban, kis család ahogy kell - elöl apu, majd a két gyerek, hátul anyu teker a járdán.
Fekete pont.
Majd leszállás, lassítás nélkül átvágnak előttem a zebrán. Szerencse, hogy a faluban volt. Egyrészt tartom a sebességhatárt, másrészt működött a hetedik érzékem és számítottam rá, így nem kellett a satufék.
Szép, nem szép az utóbbi időben szemrebbenés nélkül ordibálok ki. Szerintem jogosan.
A közlekedés szabályai szerint, hiába nem lennék hibás, akkor is meghurcolnának, ha elütném őket. Kinek van erre szüksége?
Szóval, marad a nevelő szándékú üvöltés.
Nem sok sikerrel.
Sok esetben fel sem figyelnek, oda sem néznek. Amolyan dugjuk homokba a fejünk. Rosszabb esetben visszakiabálnak, mert még ők vannak felháborodva.
Tegnap két kölök csinálta ezt. Ráadásul már a fékhatár küszöbén, így jó nagyot kellett fékeznem. Ha edzésben lennék, utánuk mentem volna... (jobb, hogy nem vagyok).
Másik kedvencem a "sportolók", a kis Cancellárák.
Jó sok pénzt ölnek a felszerelésre és máris azt hiszik, hogy a Tour de France-on vannak.
Pedig nem.
Minap megyek, majd lassítok, mert elsőbbségadás táblám van. Szépen gurulok. majd látom, hogy egy "versenyző" jön ezerrel és jobbról akar kanyarodni. Én a vonalig gurultam (szabályosan), ő meg majdnem eltanyált, mert alig tudta bevenni a kanyart. Persze ő k... anyázott.
Nem is értettem.
Persze, ezek csak az én példáim. Nagyon sok, más szabálysértést is elkövetnek.
:(
Ezzel nem azt akarom mondani, hogy az autósok szentek, de azt hiszem, hogy a kétkerekűsökre is ráfér egy kis nevelés. A kontrollt nem csak az autósokra kell szűkíteni.


Bild: Luzerner Polizei


Ezt kezdte meg a rendőrség a napokban. Először Luzernben akcióztak, majd egy héttel később Zug városában.
Mondhatni kaszáltak.
Egy délelőtt alatt 59 emberre szabtak ki bírságot. Kit a hiányzó felszerelés, kit szabálysértés miatt vettek elő.
Egy embert azért vontak eljárás alá, mert kábítószer hatása alatt tekert.
A hír a sajtóban is megjelent és éles vitát váltott ki. Ki így, ki úgy reagált.
A felmérés több mint 14 ezer szavazót mozgatott meg. 78 % szerint kellenek az ilyen ellenőrzések, 7 % szerint az autósokat kell kontrollálni, a maradék szerint pedig rendben van, de nem lehet szisztematikusan rászállni a kerékpárosokra.

Umfrage
Was halten Sie von gezielten Grosskontrollen gegen Velofahrer?

78 %

7 %

15 %
Insgesamt 14333 Teilnehmer

Eredeti cikk ITT:

Hasonló eredménnyel járt az intézkedés Zugban is. Itt azért kellett megejteni, mert sok kerékpáros gázol gyalogost, akik a kijelölt kerékpárút helyett, közvetlen a tó partján hajtanak és ezzel veszélyeztetik a sétálók testi épségét.
Itt 50 esetben figyelmeztettek és 32 embert bírságoltak meg.
Eredeti cikk ITT:

Ezek szerint van valami abban, amit fentebb leírtam.
:)
Ahogy az egyik kommentelő írja, legjobb megoldás lenne egymás tiszteletben tartása, legyen autós, kerékpáros, vagy gyalogos.
Erre még várni kell...



4 megjegyzés:

  1. Bar marhara penzlehuzas szaga van a dolognak, itt Spanyolorszagban felvetettek a gondolatot, hogy legyen kerekparos jogostivany azoknak, akiknek pl semmi mas jogositvanyuk nincs. Van mar rajuk kiterjedo felelossegbiztositas, es egy uj regisztracios adot is akarnak, ami hasonlo a kocsik sulyadojahoz. A megvalositashoz nyilvan evek kellenek, pl bennem felmerul a gondolat, hogy a varosi kerekparutat hasznalo 5 eves hogyan is vizsgazzon, vagy a szulei "jogositvanya" ervenyes lesz ra is? Ha nem is vizsgaztatnam, de kisgyerek kortol kotelezove tennem a helyes kozlekedes oktatasat. Nem csak az autosok jelentenek veszelyt, a gyalogosok es kerekparosok is tudnak veszelyes helyzeteket teremteni, ahogy fent is irtad. Vio

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Érdekes gondolat.
      :)
      Igen, itt is tananyag a közlekedés (épp a múlt héten vizsgáztak a kicsik a faluban). Ez tök jó, csak mire felnőnek elfelejtik.
      :)

      Törlés
  2. A magam részéről rendszámhoz kötném a kerékpér közúti használatát. Így szabadon azt tehet, amit akar, és bottal üthetik a nyomát. Én például egyirányú, lejtős utcában, lakom. Most már a kresz megengedi nekik, hogy ilyen helyen forgalommal szemben haladjanak az úttesten, de nem! Ők a járdán flangálnak, főleg fentről lefele hasítanak, nagy sebességgel, én pedig kimegyek a kapun, és gyakran majdnem telibe trafálnak. Majd röhögnek egyet a vénasszonyon, (ez vagyok én), aki az öklét rázza, és eltűnnek, mint a kámfor. Nekem nem írja elő a kresz, hogy nézzek körül, mielőtt elhagyom a házat, ahol lakom, és nem akarom elfogadni, hogy eztán már csak így biztonságos. Amíg nem tudom azonosítani az elkövetőt, addig röhög a markába.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor csak óvatosan.
      Ilyen helyzetben egy gyalogos elgázolása akár tragikus is lehet.
      :(

      Törlés