2016. május 13.

Már megint a közlekedés

Van pár dolog, amit nagyon nem szeretek Svájcban.
Néhány alapvetésből az egyik összefüggés: állandó eső + béna sofőrök = baleset, dugó.
Jó, az állandó esővel nem tudunk mit kezdeni. Ez a téma a vagy megszoksz, vagy megszöksz témakörbe tartozik.
Minden esetre esernyő nélkül nem érdemes elindulni.

A második dolgon sokat lehetne javítani.
Pl. meg kellene szüntetni a vak vezet világtalan oktatást.
Korábban írtam róla, hogy itt nem kell autós iskolába járni, mindenki oktathat, aki már legalább 3 éve rendelkezik jogsival. Kvázi, bizonyított gyakorlat sem kell. Extrém példa: valaki megszerzi a jogsit, nem vezetett életében, de nyugodtan oktathat.
Nem jobb a helyzet a hivatásosoknál sem. Ott ugyan kicsit mások a feltételek, de közel sem olyan szigorúak, mint nálunk. Így van aztán, hogy hiába járnak nagy autóval, nagyon bénák. Elképesztően bénák. :(
Otthoni kamionosoktól soha nem tartottam az úton, itt igyekszem őket messze elkerülni.

Azt hiszem, innentől az "eredményt" nem is kell magyarázni.
Jó példa erre a tegnapi nap, ami gyakorlatilag előre borítékolható, ha esik.
Gyerekem 30 km-re dolgozik a lakásunktól, az A1 autópálya mellett, Bern irányában.
Nagyjából tudom, hogy mikor érkezik, ám tegnap csak nem jött, hiába kamilláztam az ablakban.
Fél 7-kor már megelégeltem és megcsörgettem.
- Anya, itt ülök a dugóban, még néhány kilométer van a lehajtóig, de nagyon lassan haladunk.
Annak ellenére, hogy szinte minden nap van valami kisebb baleset, ami lassítja a forgalmat, azért ez már a "gombócból is sok" kategória.
Megnéztem a hírportálokat, hátha választ kapok.
Kaptam.
Bild: Leser-Reporter/Adis Kadiric

Egy idióta kamionos tőlünk néhány kilométerre "bebicskáztatta" a járgányt és olyan jól sikerült, hogy átszakadt a korlát és átlógott az autópálya ellenkező irányba tartó oldalára.
Így aztán a pálya mindkét irányban bedugult. Az eset pont a legnagyobb forgalom idején történt.
Gyakorlatilag mindkét irányban lehetetlen volt a közlekedés. Ráadásul nem elég, hogy az A1 megbénult, de azok sem jártak jobban, akik Basel fele szerettek volna eljutni, hisz az autópálya elágazás előtt történt.
Egyik irányban 20 km volt a sor, Walliselennél állt a sor vége, a másik irányban (ahonnan a lányom jött), "csak" 17 km.
Ez időben három órás araszolást jelentett.
Este hét órára sikerült eltakarítani a romokat, és megindulhatott a forgalom.
Eredeti cikk ITT:
Hogy mi a megoldás?
- Érdemes lenne átgondolni a képzést (az nem normális, hogy leesik egy csepp eső, és bedől a közlekedés.
- Ehhez a gépkocsi állományhoz már nem elég az egyébként jó infrastruktúra. Rá kellene bírni a szállítókat a vasúti szállításra, és a privát közlekedésben is jobban kellene preferálni a tömegközlekedést. Amíg olcsóbb autóval járni, addig kevesen csábulnak el a tömegközlekedés irányába.

 :(

 És, ma is esik...

12 megjegyzés:

  1. Nagyon durva. Tapasztalataid alapján milyen időközönként van (nem feltétlenül ilyen nagy) baleset?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerencsére, ilyen nagy baleset ritkán van.
      Ellenben az apró koccanás, ráfutás, utánfutó bebicskázás mindennapos. Ezek mind a megfelelő gyakorlat hiányában fordulnak elő. :(

      Törlés
  2. Mondjuk az utánfutós oktatás szerintem sehol sem része a sima B kategóriának. Azt viszont nem hinném, hogy a nyerges vontatósokat is taníthatja az apukája. Mondjuk azért, ha egy nyerges vontató megcsúszik a rajta levő pártíztonnás rakománnyal, ott szerintem már nincs túl sok teendő, független az oktatás minőségétől...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nézd, napi szinten látom, hogyan vezetnek az itteni profik. Nem véletlenül kerülöm őket.

      Törlés
  3. En meg mindig ugy erzem, h itt az autosok sokkal nyugodtabban, megbizhatoan es jol vezetnek Magyarorszaghoz kepest. En ott rettegtem, itt nem felek.
    Szerintem olcsobb a tomegkozlekedes sokkal, hiszen az autozashoz kell 2 parkolo, egy otthonra, egy a munkahelyre, az ugy mar 260-300 ZH kantonban, plusz benzin, biztositas. Mig a havi berlet 5 zonara 200 frank.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez most baromi nagyképűen fog hangzani...de mindegy.
      Otthon nagyon jó volt az oktatás minősége, amíg csak az MHSZ és az ATI oktatott. Mióta felszabadult a piac, valóban rosszab a minőség, de még mindig jobb, mint itt. Mondom ezt 30 évnyi, aktív vezetői gyakorlattal (az autó hozzá van nőve a fenekemhez).
      A tömegközlekedés úgy valóban olcsóbb, ha valaki aktívan közlekedik, ráadásul adott vonalon.
      Én a múltkor (kíváncsiságból) megnéztem, hogy mibe fájna eljutnom Baselbe. Még úgy is olcsóbb volt autóval, hogy kifizettem a reptéri néhány napos parkolást.
      A parkolót nem számítanám a költségekbe. Azért manapság már nem számít luxusnak az autó.
      Szerintem...
      ;)

      Törlés
    2. Persze, az egyszeri utakra ez nem vonatkozik. Ugy nagyon magasak az arak meg halbtaxal is sokszor. De a napi munkabajarasnal berlettel mar teljesen mas. A ferjem azert utazik vonattal minden nap, mert Zurichben berelnie kellene parkolo helyet, a cege nem biztosit. Es igy mar nem eri meg, mert sokkal olcsobb az sbb.
      Magyarorszagon is azert rengeteg a baleset, neha ranezek a gugli mapsra, mutatja a kozlekedest, olyan meg nem volt, h az egesz terkep baleset mentes legyen. Minden nap van baleset. Szaguldoznak, letoljak az embert az autopalyarol, bevagnakbeled...ahhh itt ilyen szintu agresszivitas nincs.

      Törlés
    3. Itt tényleg nincsenek olyan agresszív vezetők. Itt szimplán balf@szok vannak, nem tudnak normálisan vezetni, nem tudom, melyik a rosszabb.

      Törlés
    4. Út nem nagyon lesz több, autó igen. Szóval valahogy rá kéne bírni az embereket, hogy többen használják a tömegközlekedést. Pl. ingyenes parkolással a vasútállomás mellett (mint nálunk), vagy az említett díjcsökkentéssel, stb.

      Nézd, ezt szerintem nem jól látod. Inkább vezessen valaki dinamikusan, mint bénán. Itt ezt nem agressziónak hívják, hanem bénázásnak. Mert a béna is kivág eléd... :( és ezzel van a nagyobb baj.

      Én nagyon sokat ülök kocsiban. Szeretem a tempót is, bár már nem annyira, mint régen. Ha pl. N.országban járok, megelégszem a 150-160 km/h-val. Ebben az esetben tudom, hogy hol a helyem. A külső sávban (egyébként is itt van), és nem tartom fel azokat, akik 200 km/h-val jönnek, nem megyek ki eléjük a magam sebességével, hanem megvárom, míg elmennek. Olyan áron is, hogy nekem kell lefékezzek. Nem sértődöm meg, ha esetleg beér és rámvillant, hanem az első alkalommal "takarodok" kifelé.
      Nincs ezzel semmi baj.
      Ez Svájcban úgy működik, hogy kocog valaki a belső sávban 100 km/h-val, mintha bérlete lenne, és nem megy ki. Aztán jön egy dinamikus vezető a maga 128 km/h sebességével és "letolja". Általában ő van megsértődve és mutogat. Pedig nincs igaza.
      Nem veszi figyelembe a közlekedési szabályokat (a belső sáv nem arra van, hogy valaki 80-100 km/h sebességgel furikázzon, nem veszi figyelembe a jobbra tars fogalmát, és nem tiszteli a gyorsabb autóst).
      Bevallom neked, én is "letolom" ezeket útról. Igaz, illedelmesen (index, fénykürt, duda). Ez nem agresszivitás, hanem a másik pofátlansága és a forgalom feltartása.

      Korábban írtam erről a témáról, ott felsoroltam egy csomó balesetei veszélyforrást, ami mind a bénázás miatt van. Ami az oktatásra vezethető vissza.
      Megjegyzem kérdés, hogy mi lesz akkor, ha felemelik (mégis) a sebességhatárt.
      Hullanak majd mind a legyek.
      :(
      Visszatérve az eredeti felvetésre, az első megoldás a tehergépkocsi forgalom korlátozása, az előzési tilalmuk lehetne. Ezzel talán a forgalom is kisebb lenne és a balesetek is csökkennének.
      Talán...

      Törlés
    5. Azt hiszem, en itt a "benak" taborat erositem. Nem lehet mindenki mindenben jo. Vki jo a nyelvekbol, de integralni az eletben nem fog. Nekem pocsekak a motorikus kepessegeim. Ez van. Es gyorsfuto sem lesz belolem mar soha. Ennek ellenere azt hiszem, ugyanolyan jogom van hasznalni az utakat, mint barki masnak. Ez ugyanis kozut, nem a forma 1-es palya. Aki ezt idegileg nem kepes elviselni, az keressen maganak olyan szorakozasi lehetoseget a szabadidejere, ahol ezeket a szenvedelyeket kielheti. Biztos vannak ilyenek. Szamomra a 80-100 km/h mar szaguldas. Es csak akkor megyek be a belso savba, ha tenyleg muszaj. Viszont nekem soha. semmi. nem lehet annyira surgos, h azzal egy kicsit is veszelyeztessem elsosorban a sajat gyermekem eletet, masodsorban masok gyerekei eletet es harmadsorban masok eletet. Jo lenne, ha lenne olyan statisztika, ami kimutatja, h vajon kik okoznak tobb balesetet. A "benak" vagy az "onjelolt Schumacherek", de biztos nincs.

      Törlés
    6. Szerintem valamit félreértesz...
      1./ Nem akart személyeskedés lenni.
      ;)
      2./ Természetesen mindenki megfér az úton.
      De!
      Az autópályán a megengedett sebesség 120 km/h.
      Akkor ennyivel illik menni a belső sávban.
      Engem még úgy tanított az oktatóm, hogy amennyiben nem megyek a megengedett sebességgel, akkor feltartom a forgalmat és át sem engednek a vizsgán. (!!!)
      :)

      Semmi bajom azokkal, akik a külső sávban "kocognak", és a 80-t érzik megfelelőnek. Ugyanakkor sokan ezt nem tartják be és a belsőben araszolnak.
      Ez egyszerűen nem korrekt a többi, gyorsabb haladóval szemben. Ráadásul ugyanolyan vétség, mint a gyorshajtás.
      Megjegyzem, ezért is jár a bírság.

      Valamint, akinek nincs megfelelő gyakorlata inkább menjen kint, mint bent.
      Nincs ezzel sem baj, ha mindenki megtalálja/megtalálná a helyét.
      :)

      Törlés
  4. Ajánlom figyelmetekbe
    Friss
    http://www.20min.ch/schweiz/zentralschweiz/story/Drei-Stunden-Stau-wegen-umgekipptem-Anhaenger-19450104

    VálaszTörlés