2014. január 14.

Mutyi vagy nem mutyi?

Évek óta figyelgetem a különbségeket az otthoni és az itteni dolgok között. Észrevettem egy nagyon érdekes tételt, ami kissé dühítő.

Mindegy milyen autóval megyek haza, a fogyasztás közel sem azonos. A különbség jelentős, kb. 200 km. Ennyivel többet tudok közlekedni a svájci benzinnel.

Mivel otthon nincs kedvenc töltőállomásom, ezért ott tankolok, ahol a szükség megkívánja. Mindegy, hogy hol tettem tele a tankot, a minőség ugyanolyan vacak.




Több kutast is megkérdeztem már, választ adni ők sem tudtak.

Valaki esetleg tud erre értelmes magyarázatot adni? Ha nem, feltételezem, hogy központilag verik át az embereket. Drága is, rossz is.
Szomorú.

Egy link a jelenlegi svájci árakról.
A magyar üzemanyag árak alakulása.



12 megjegyzés:

  1. Ha általában kb 1200 km-t teszel meg egy tank gázolajjal, akkor a -200km 16% különbséget jelent. Ez első ránézésre sok.
    Viszont: ha Bécs felől mégy Magyarországra, akkor lejtőn haladsz lefelé.
    Visszafelé pedig felfelé.
    Amíg Magyarországon közlekedsz, addig a magyar forgalomban veszel részt, tehát többször fékezel és többször gyorsítasz. Mivel az autód szép nagy darab, fékezéskor jó sok energiát alakít hővé, aztán gyorsításkor ezt az energiát jobb híján az üzemanyagból állítja elő megint.
    A fenti magyarázat nem zárja ki a rosszabb minőségű magyar üzemanyagot, csak kissé árnyalja a képet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a hozzászólást. Igazság szerint ez bele van kalkulálva, tehát nem az oda-vissza történő közlekedést veszem alapul, hanem az általános (hozzávetőlegesen egyforma) forgalomban elfogyasztott üzemanyag alapján számoltam. :( Sajnos ez az észrevétel egyaránt érvényes a benzinre és a gázolajra is. :(

      Törlés
  2. Nincs mutyi, a svájci forgalom ennyivel nyugodtabb (vagy lassabb). Nincsenek nagy gyorsítások vagy fékezések, hiszen nem is igazán lehet haladni.
    Én Ausztriából ideköltözve megtapasztaltam, hogy az autóm hirtelen 1-1.5 literrel kevesebbet fogyaszt, pedig egyre öregebb :-)
    Ausztria és Mo. között 10 év alatt nem tapasztaltam 0.1-0.2 Liter diffinél többet. Úgyhogy nincs mutyi, itt szednek lassítót az emberek (ami persze a büntetési tételek figyelembevételével érthetö)...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a hozzászólást, de nem győztél meg. Ugyanolyan környezetben közlekedek otthon is, mint itt. Otthon is betartom a szabályokat és itt is. Ha már szóba került Ausztria, ott sem tapasztaltam azt a minőséget, mint itt. Igaz, ott kizárólag autópálya vonatkozásában van tapasztalatom.

      Törlés
    2. Nem is az volt a cél, hogy meggyözzelek, csak a saját tapasztalataimat osztottam meg. Azért én a budapesti forgalmat nem hasonlítanám a zürichihez, vagy a bernihez, mert ég és föld. Bécs inkább hasonlít rá már csak a nagysága miatt is, na meg amiatt, hogy milyen rengeteg autó van ott a városban az utakon. Itt Svájcban a hétföi "kamion visz hidat" esettöl eltekintve még egy normális dugó sincs :-).

      Törlés
    3. Lehet hibáztam, mert nem jelöltem meg, hogy hol közlekedek. Hiba volt. Az én útvonalamba nem tartozik sem Budapest, sem Zürich. Jórészt vidéki közlekedésről van szó, ahol belterület 50, külterület 80, illetve 90.
      A dugókról:
      Gondolom, nem sokat közlekedsz az A1-en. Naponta van dugó, a kollégáink sok esetben 20-25 km-t egy, másfél óra alatt tesznek meg. A Gubrist tunnelről nem is beszélve. :(
      Sok esetben kell kerülnünk, ami időben ugyan nem segít, de legalább nem kell állni.

      Törlés
    4. Ha évi 30.000 km nem számít soknak, akkor nem közlekedek sokat... Az A1-t naponta élvezem, de még mindig jobb mint Bécsben az A23 ahol 8 km-re kellett átlagban 1.5 óra. A Gubrist valóban dugós, de még 20-25 percnél többet soha nem álltam elötte egyik irányban sem.

      Törlés
    5. Nem ismerem a bécsi közlekedést (szerencsére). Annál rosszabbat nem tudok elképzelni, hogy nagyvárosban lakjak. Van, aki meg nem költözne vidékre. Minden csak nézőpont kérdése. :)
      Nekem nagyon sok a 20 perc várakozás is, pláne egy húzós nap után, ha épp repkednek a mínuszok, ömlik az eső, vagy épp felrobban az öngyújtó a zsebben a melegben. :(

      Törlés
  3. Hogy nincsen Svàjcban normàlis dugo?
    Ilyet csak egy matematikus tud mondani. (Nekik ugyanis a "normàlis" szo azt jelenti: a felületre meröleges. Igy meg tudnak sporolni egy dimenziot.)

    Voltàl-e màr a Gotthard alagut déli bejàratànàl egy négynapos ünnepet lezàro vasàrnap késö délutàn?
    Méghogy nincs dugo ... ha az a 3,5 ora egyhelyben toporgàs nem dugo, akkor kérek szépen egy definiciot a "rendes dugo" ra :-)

    VálaszTörlés
  4. Ha Magyarorszagra utazom, én is folyamatosan figyelem az autom fogysztasi adatait. Nemcsak a magyar, de mar az osztrak benzin is rosszab minöségü. Nekem benzines autom van, én is kb. 16%-os különbséget mértem a svajci és a magyar között, de az osztak és a svajci között is van kb 10%.

    VálaszTörlés
  5. Ilyet tesómék is tapasztalnak 9 éve - azóta jár(nak) autóval. Itt a ház előtt teletankolnak (C8 az autó, asszem 45-50 l-es a tank). Otthon szüleim házánál van még benne kb 2 liter (tőlük nem messze van egy benzinkút).
    Visszafelé indulás előtt teletankolnak, de már idáig nem elég. Hiányzik még kb 10 liter. Mi túl naivak lennénk? Ugyanis azzal magyaráztuk, hogy Mo felé "gurulunk", míg Svájc felé hegymenet... :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Túrót. Már kipróbáltam úgy is, hogy itt mennyit megyek egy tank üzemanyaggal, illetve otthon mennyire elég. A terep kb. ugyanaz. Akkor is ez a tapasztalat. :O

      Törlés