2013. október 7.

A svájci építészet "remekei" - V.

Rég jelentkeztem e témakörben új bejegyzéssel, most a ma reggelire "fogyasztott" finomságot osztom meg veletek.
Szomszédságunkban épül egy házikó. Már egy hete zúg a bobby, a monoton hang lassan felőrli az egész idegrendszeremet.
Tudom, a munkát el kell végezni, de ésszel kellene azt.
Kellett némi feltöltés, amihez földet majd betont hoztak. Ennek az eldolgozásával (töltés, döngölés) végeztek a múlt hét végére. Hála Isten!

Bár, a mélyépítésben nincs sok gyakorlatom, a szemem még jó. Szakmai szemmel nagyon gyanús volt a dolog, mert a feltöltés majd a küszöb magasságáig ért, és arra még elméletileg térkő is kerül.
Ezt picit furcsálltam, de nem én vagyok az iparos.

Ma reggel ismét a már megszokott (?) hangra ébredtem. Mi a manó?
Munkagépes ember az előzőekben már elvégzett munkát kezdte feltúrni.
Hm...
(Megnyugodtam, a szemem jó.)

Könyörgöm, senkinek sem tűnt fel, hogy az a magasság nem az a magasság? Miért álltak neki ész nélkül tölteni az anyagot? Sehol egy lézer, vagy csak egy madzag?
Ma persze már előkerült a műszer is.
Miért nem előtte?
Ilyenkor az is felmerül bennem, hogy vajon miért ilyen marha drága itt az ingatlan?
Részben ezért.
Ha mindent kétszer kell csinálni, vagy sok esetben még többször, az bizony drágítja a négyzetméter árat.
A munkagépnek nem tudom mennyi a napi díja, most a gép után hárman dolgoznak kézi erővel. Figyelni fogom, időben mennyi lesz a plusz ráfordítás.
:(

Más: az egyik képen látszik egy leányzó.
Igen, ő egy segédmunkás.
Aki nem jó tanuló és nem sikerül "megfelelő" helyre bejutni, az bizony kénytelen az építőiparban munkát vállalni. Nem ritka a festő, vasbetonszerelő, kőműves hölgy.
Otthon el tudnátok ezt képzelni?
:)




11 megjegyzés:

  1. Ennek az a logikája hogy azt az időt amit rászántak a munkára maradéktalanul kihasználják.
    Pontosan tudták mikor hozzák a műszert de a gépesnek addig is munkát kellett adni.
    Mondtam már. Mindig csak egy lépéssel gondolkodnak előre.
    Ha a harmadik lépésben le kell rombolni amit a másodikban felépítettek akkor lerombolják.
    Hiszem és vallom hogy a magyar ember a több lépésben előregondolkodásban különbözik minden más nációtól.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az utolsó mondatoddal teljesen egyetértek...
      :)

      Törlés
    2. "Hiszem és vallom hogy a magyar ember a több lépésben előregondolkodásban különbözik minden más nációtól."

      Na ez azért nagyon üt. Előregondolkodás. Megkülönbözteti. Persze.

      Törlés
  2. Egyébként ez a "pót"munka számszakilag hozzávetőlegesen így nézett ki.
    7-12.ig dolgozott három emberke, plusz bagger.
    http://www.baggervermietung.ch/mietpreise.html
    Itt vannak a bérleti díjak. Persze, az eszköz biztosan a vállalkozó tulajdona, tehát a költsége ennél kisebb.
    De!
    A négy ember 5 órai munkavégzése ca. 1600 frank + bagger... (ez persze vállalkozói díj. ne tessék félreérteni, nem munkabér).
    :(

    VálaszTörlés
  3. Szeretem olvasni a blogodat! :)
    Ezt a 'rovatot' különösen szeretem. :)
    Ilyenkor mindig jókat mosolygok, magamban néha picit füstölgök, mert itt élve pontosan látom, hogy nagyon sok munka (nem csak építőipari) azért nem annyival jobb minőségű, vagy profibb mint szeretik hangoztatni (pedig pénz, idő, eszköz az van). A gyorsaságról meg ne is beszéljünk inkább, határidő sokszor itt is csak hozzávetőleges időpont, itt is szoktak mentegetőzni, meg mutogatni kifogásképp. Ezek nem idegen dolgok, viszont ez oda-vissza működik, tehát, ha én valamit ráérősen intézek, azért nem járnak rögtön iszonyatos szankciók, max egy dádá, vagy az sem.
    Csak megjegyzésképpen a témához, otthon egy olyan társasházban éltem, ami a II. VH után épült közvetlenül, akkor, ott úgy gondoltam, hogy nem valami jó, jól megépített ház ez. Aztán elköltöztem ide, na azóta nem gondolom ezt...

    Diggerdriver azt hiszem jól látja a dolgok logikáját.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon köszönöm a megerősítésed. Sokszor azt gondolom, hogy én vagyok nagyon kritikus.
      Igaz, az otthon eltöltött évek alatt mi sokkal precízebb, pontosabb munkavégzéshez szoktunk. A határidőről nem is beszélve. Ami itt van, nagyon meglepő.
      Ezek a példák csak a jéghegy csúcsa, lesz még.
      :)
      Egyébként te minek tudod ezt be? Szakértelem hiánya? Lustaság?
      Én ezt szeretném "megfejteni".

      Törlés
    2. Engem is meglepnek ezek a dolgok, az ember ugye mást feltételezne a 'fejlett nyugatról'. De ezt is a saját bőrén tapasztalja igazán meg mindenki. Nem hiszem, hogy Te lennél túl kritikus, mert akkor valószínűleg jómagam is az vagyok, meg még sokan mások is. Főleg egyébként a lakhatással kapcsolatban vagyok háklis, láttam itt embereket olyan lakásnak nevezett 'zugokban' lakni, hogy a hajam is égnek állt.
      No mindegy, nem fikázni szeretném az ittenieket, csak egyre jobban zavar, ha pl azzal az előítélettel találkozom, hogy a magyarok(vagy tetszés szerint bármely nemzet) milyen igénytelenek, bezzeg itt...mikor ez azért messze nem igaz. Otthon sokan, ha a lehetőségeik korlátozottak is (ált. nincs pénz) mégis a szarból várat képesek építeni, elnézést jobban nem tudom leírni. Itt jön képbe a kérdésed is, vagyis, hogy az igények, amik itt nagyon mások. Szerintem ez a dolog egyik nyitja, nem érdekli őket annyira, ami egy magyarnak már zavarja a szemét, egy svájcinak még nem feltétlenül. Itt is működik a 'Jó' van az úgy!' módszer.
      Másrészt bizony a szakértelemben is lehet valami, egy itteni rokonomnak van némi köze az itteni építőiparhoz, pontosabban a már kész tömbökbe szerelnek be korlátot, balkont, szegélyt, miegyebet, eszméletlen dolgokat szokott mesélni (több cm-es pontatlanságok, eltérések), meg, hogy állítólag azért csúszik sok ház átadása, mert a nem kellően hozzáértő csapatok rengeteget csúsznak, nem haladnak, hibáznak, mint a posztban szerepelt esetben is. A végére ez jócskán össze tud adódni....
      Bocsi, elég hosszú lett, azért kíváncsian várom a többi részt is a 'remekművek rovatból'! :)

      Törlés
  4. Hát elnézem a tavaly szeptemberben átadott új óvodát, bizony csodálkozom néhány dolgon. Hogy lehet, hogy 1 év alatt van olyan ajtó, amit már nem lehet kinyitni, kimozdult a helyéből, letört a kilincs, stb., de az idei kezdés óta sem képesek megjavítani? Miért történhet meg az, hogy az iskola esőben csak úgy közelíthető meg, hogy bokáig gázolunk a felgyülemlett vízben? Senki nem látja? Én már 2 éve látom, de még mindig nem töltötték fel a kapunál lévő mélyedést...

    VálaszTörlés
  5. Kapcsolódó kedvenc példám a szomszédból (N.o.): a fiamék gimnáziumában a folyosókon padlószönyeg (!!) van. A szönyeg kb. 10 éves, már az eredeti színe sem látszik a beletaposott rágógumiktól. Igaz, otthon az én sulimban annó fekete-fehér mettlachi volt, de ettöl itt minden alkalommal hányingert kapok. Valaki biztos büszke volt rá, hogy milyen "otthonosat" tervezett.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Előző bérleményben a lépcsőház volt padlószőnyeg. Időnként próbáltuk kitalálni, hogy milyen lehetett a színe eredetileg.
      Nem is értem, hogy találhatnak ki ekkora marhaságot...
      :)

      Törlés
  6. Jol van nna.., persze "mo. jobban teljesit". Haza lehet menni, én maradok.

    VálaszTörlés