2013. július 10.

A projekt elindult

Néhány hete írtam arról, hogy embereket keresünk, mert bővítjük a céget.
Nem volt egyszerű mire megtaláltuk a valóban dolgozni akaró (!)  kollégákat, de a csapat összeállt.
:)
Múltkoriban kissé morózus voltam ezzel kapcsolatban, most még kiegészítem az akkori tapasztalatokat.
A feladott hirdetésre kevesen jelentkeztek, többen nem is szakmabeliek voltak, így abból a merítésből mindössze egy munkatársat vettünk fel.
Megjegyzem, érdekes volt, hogy az e-mailben történt jelentkezők közül sokan azóta sem nézték meg a fiókjukat, így nem is igazán értem mennyire volt a jelentkezés komoly. Volt akitől kértem telefonos elérhetőséget, a mai napig nem olvasta a levelet. Így jártam, egy "Svájc specifikus" weboldallal is, ahol szintén hirdettem.
Érdekesek a tapasztalatok.
Volt olyan, aki ugyan már Svájcban van, de nincs sem munkája, sem lakása, ugyanakkor olyan fizetési igénnyel állt elő, amin azóta is csak mosolygok.

Volt olyan aki jelentkezett, majd gondolkodási időt kért. Néhány nap után jelentkezett ismét, amikor már betelt a létszám.
Én ezt nem értem. Ha valaki itt van, és nincs munkája lakása, hogy akar elindulni?
Persze, ha van jó sok pénze, lehet várakozni egy jó állásra, de őszintén ennek mennyi az esélye?
Ez nem egészségügy vagy IT szektor.

Mivel ebben a formában nem sikerült megtalálni a munkatársakat, kénytelenek voltunk "vissza a jövőben-t" játszani, és a régi otthoni kapcsolatokat előszedni.
Ez már jóval egyszerűbb volt, lehet így kellett volna kezdeni.

Miután összeállt a brigád, már picit megcsúsztunk időben, és egy hetünk volt szállást szerezni. Aki ismeri Svájcot, tudja, hogy ez szinte lehetetlen.

Első körben egy motelt (?) néztünk meg. Illetve már régebben is láttam, hogy ki van írva rá, hogy vannak kiadó szobák, így ez tűnt első harapásra jó ötletnek.
Jobb lett volna nem bemenni, kívülről még-még. Belépve szembesültem vele, hogy ez a több mint gáz kategória.
A tulaj valami arab mókus, a körülményekről csak annyit, hogy egy ágyat 600 frankért ad ki egy hónapra. Nekünk négy embert kellett volna elszállásolni, amit ő egy 20 nm-es szobában akart megoldani.
A házban az Isten tudja hány szoba volt, ilyen-olyan nációval, köztük más magyarokkal is.
A konyha - közös -, két db 60 centis elemből álló bútor,  egy mosogató, illetve sütő.
A hűtőt a 20 nm-es szobába akarta betenni.
Hm...
Megbeszéltünk, hogy inkább nem.
Úgy gondolom, ahova én nem mennék, oda az embereimet sem rakom be.
Sokszor olvasom, hogy milyen szemetek azok a magyarok, akik honfitársaikat alkalmazzák.
Remélem, nem csak én vagyok a kivétel.

Gyorsan fellapoztam a lehetőségeket, és megnéztünk még néhány lakást. Egyet találtunk is, ami minden szempontból megfelelt volna, viszont a tulaj meggondolta magát, mikor megmondtuk, hogy négy személy költözne a 3,5 szobás lakásba. Azt mondta max. 2 fő mehet.
Ismét hümmögés...

Már- már kezdtünk kétségbe esni, mert ott tartottunk, hogy semmilyen lehetőség sincs, amikor találtunk egy házat, ahol egy egész szintet adnak ki.
Ez annyit jelent, hogy előszoba, fürdő, wc, konyha, 3 hálószoba.
Mindez 3000 ezerért havonta.
Bevallom, nem kevés.

Igaz, itt semmit nem kérdez a tulaj, annyian laknak amennyien elférnek, nem kell sem Bewiligung, semmi. Nem kell lekötni, addig béreljük, amíg szükség lesz rá.
Jelen pillanatban a 3000 ellenére is ez tűnik takarékos, problémamentes lehetőségnek.
Mondhatjuk azt is a hallgatást meg kell fizetni.
:)
Természetesen, ha ez a projekt jól zárul, akkor változik a helyzet, és szükség lesz egy állandó lakásra.
Az már egy másik felállás, de ott még nem tartunk.

Egyébként, ebben az árban benne van a heti egyszeri takarítás, és ágynemű mosás is. Teljesen felszerelt, tv-vel, internettel.
Így ennél maradtunk. Pénteken kibéreltük, és a fiúk vasárnap beköltöztek.

Végül nem négy, hanem öt fővel bővítettünk, az engedélyeket kettő napon belül megkaptuk.
Így nem lehet probléma.

Egy ismerős meséli, hogy kihozott egy embert, majd mindjárt a második nap megbuktak. Nem volt engedély.
A vállalkozót megbüntették, a melóst meg hazaküldték.
Érdemes?
Nem.
Megjegyzem, nekünk otthon sem volt olyan munkatárs, akit nem jelentettünk be.

A munka másnap megkezdődött, előreláthatóan év végégig tart majd.
Egyelőre nincs semmi probléma, remélem ez az állapot tartós marad.
Később még beszámolok a folytatásról.

3 megjegyzés:

  1. Tényleg nagyon jó főnök vagy (vagytok!) Szerintem még vannak ilyenek páran, de jó olvasni azt, hogy ez is létezik, nemcsak az átverés, mert mindenhol az folyik a fórumokon, hogy magyar főnökben ne bízz... Általad most megismerhettük a másik oldalt.

    3000frs? Tényleg drága. Ott nálatok milyen papírokat kérnek egy bérléshez? Most megnézem, hogy írtál-e már erről, de nem rémlik...Úgy tudom, hogy minden kantonban más, vagy tévedek?

    VálaszTörlés
  2. Csak próbálkozunk jól csinálni.
    Én úgy gondolom, hogy akkor működik jól egy kapcsolat (munkakapcsolat is), ha mindenki megelégedésére szolgál.
    :)

    A lakást cégként béreltük, így semmi sem kellett.
    :)
    Ha magánszemélyként bérelsz, akkor gyakorlatilag bármit kérhetnek: munkaszerződés, Bewiligung, referencia, betegbiztosítás.

    VálaszTörlés
  3. Szerintem szuper gyorsan és korrektül intéztetek mindent.
    Remélem a munkások jó munkával meghálálják :-)

    VálaszTörlés