2015. május 21.

Munkanélküli ellátás III. - tapasztalatok

Nagy örömmel töltött el, hogy egy kedves olvasóm megosztotta velem a saját tapasztalatait.
Kérésének megfelelően, név nélkül adom közre, hogy mit tapasztalt Bern kantonban.

"Sziasztok, 
most először szólok hozzá itt blogbejegyzéshez, szeretném kiegészíteni Svájci sapka adatait pár személyes tapasztalattal. 

Bern kantonban csak a RAV-hoz kell a femondás kézhezvétele után bejelentkezni. 
Büntetőnapok akkor "járnak" ha a munkáltató nem megfelelő munkavégzés (pl. hiányzások, sorozatos késések, hanyag károkozás) miatt mondott fel. A felmondást minden esetben meg kell indokoniuk, és az okot a RAV-űrlapon is fel kell tüntetni. Ezt még befristet, azaz határozott idejű szerződés kifutása esetén is elvárják. 

Fontos, hogy a munkaviszony megszűnésének időpontját megelőző 24 hónapban elvárt minimum 12 havi biztosítási időbe beleszámít a más országban - pl. Magyarországon, vagy más EGT tagállamban - fennállott biztosítási jogviszony is! Magyar esetén az utolsó 4 évet nézik.
Ehhez a magyar Munkaügyi Központban kell kiállíttani egy igazolást (PD U1 igazolás), amihez a munkaügyi bekéri az utóbbi 4 év munkaviszony igazolásait is. Az én esetemben nagyon készségesek és segítőkészek voltak, gondolom örültek, hogy nem az otthoni statisztikát rontom. :-)
Mindent el tudtam intézni telefonon, emailben, elfogadták a kinyomtatott, aláírt és visszaszkennelt PDF-et is. 




Visszatérve a RAV-hoz: a bejelentkezéskor Bern kantonban kérnek még önéletrajzot, amihez minden Zeugnis-t, és a felmondó levelet is csatolni kell.
Később, a napidíj megállapításhoz a kifizetőhelynek be kell küldeni a munkáltatótól kikért Arbeitgeberbescheinigung-ot, azaz munkáltatói igazolást, ebben szerepelnek a különféle biztosítók is (nyugdíj, baleset). Ez a kifizetett bruttó bért tartalmazza és a nyugdíjbiztosítóhoz befizetett teljes összeget is, amit a bizt. majd egy későbbi időpontban el fog akarni utalni a következő munkáltató szerződött kasszájába, vagy ha az nincs, a bankodban nyitni kell egy átmeneti gyűjtőszámlát (ez csak leírva bonyolult, mindenről leveleznek, szépen, pontosan, a bank is pontosan tudja hogy ilyenkor mi a teendő - itt senki sem akarja lenyúlni a nyugdíjadat).
  
A RAV-ban a munkaügyi tanácsadótól lehet kérni egy speciális kódot a jobagent.ch álláskereső portálhoz, amely egy adatbázisba gyűjti az összes svájci állásportál ajánlatát, így nem kell mindenhová regisztrálni. 
Ezen a portálon használható egy olyan szolgáltatás is, ahol a különböző kritériumok szerint leszűrt álláshirdetéseket lehet "kezelni", és a kötelező  "havi jelentést" automatikusan legeneráltatni. 

A havi jelentést minden hónap utolsó napján, de legkésőbb a következő hónap 5-éig el kell küldeni a BECO-nak (aki a munkanélküli ellátást folyósítja) és a RAV-tanácsadónak is. Ha késel, pár napi büntit kaphatsz és természetesen késik a számfejtés és utalás is. 

Írtad, hogy a kifizetőhelyet is érdemes kiválasztani azonnal, a jelentkezéskor. 
Ez pontosan így van, belső infóm, hogy az UNIA a leglassabb és nem készségesek. Nekem az ALK-val van tapasztalatom: nem agysebészek. ;-) 
Konkrétan az én napidíjam megállapításakor mindent elrontottak, amit csak lehetett, plusz a Quellensteuer is kifogott rajtuk. Én nem voltam rest és utánaszámoltam mindennek, nagyívben tettem rá, hogy esetleg szarrágónak vagy pofátlan bevándorlónak gondolnak... 

És végül mennyi az annyi: 
egyedülálló gyermektelennek, társsal élő gyermektelennek az utolsó hathavi átlagfizetésének 70%-át fizetik havonta, de ez nem egyenlő a havi béred 70%-ával, majd írok példát is.
Egyedülálló gyermekesnek vagy családban élő gyermekesnek 80% a rátája. 

A bruttó napidíj számolás pedig így néz ki: 
Átlagfizetés bruttó: 4000 (egy családi pótlékkal 4230!)
Átlag havi munkanapok száma: 21,7 (ez a hivatalos)

4.000 * 0,8 = 3.200 / 21,7 = 147,50 CHF / nap

a napidíjat felszorozzák az adott hónap tényleges munkanapjaival, ez áprilisban pl. 21 volt, így az áprilisi bruttó munkanélküli 3.097,50
ebből vonják 12,5% járulékokat és a Quellensteuert a tabella szerint. 
a maradékot átutalják. 

ez láthatóan nem elég a havi megélhetésre ezért ajánlott az önkormányzatnál a Sozialdienst-hez bejelentkezni egy konzultációra, milyen lehetőségekkel élhet még az ember. "

9 megjegyzés:

  1. http://www.srf.ch/konsum/themen/arbeit/ausgenutzt-und-unterbezahlt-brezelkoenig-mitarbeiter-packen-aus

    Miert em errol irsz? Ugyis szerettel volna Magyar vallalkozokat bemutatni az oldaladon... Nem kotoszokodni akarok, de szerintem akar vitaindito is lehetne belole.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Hozzászóló!
      Köszönöm az ötletet, de szeretném én eldönteni, hogy miről írok.
      :)
      Ez nem egy vállalkozás bemutatása. (Pedig már kezdtem megörülni.)
      Ez egy cikk, amiről nem tudni, hogy mennyi az igazságtartalma.
      Ha jól emlékszem, egy hónapja linkeltem hasonlót (meg is bántam), ahol szintén magyar vállalkozókat emlegettek, mint feketén dolgoztatókat. Aztán később kiderült, hogy a vállalkozás svájci, nem magyarok a vezetők, csak épp magyarokat alkalmaztak.
      Igen, bizonyára vannak nem korrekt magyar vállalkozók, de semmivel sem nagyobb számban, mint pl. a helyiek.

      Törlés
    2. Oh, most nezem, ketto helyesirasi hibat is elkovettem az elozoben:((( Legkozelebb jobban figyelek majd. En elhiszem, ugyanis par evvel ezelott en is B...ig nel dolgoztam. Akkor meg nem volt a V....a tulajdonaban, de a korulmenyek szinte ugyanezek voltak. Nemet tulajdonban volt a ceg, meg az en idomben. Hamar el is jottem. Gondolom a magyar Lizenznehmer csak a V...a/ B...ig vallalati kulturajat viszi tovabb...

      Törlés
    3. Ez nem egy helyesírási blog. :)
      Nézd, fogalmam sincs miről van szó. Ki a B meg a V. Nem ismerem a céget. Ha nem is magyar, miért írnék róluk?
      Írjak szegény T. Andreáról, aki lehet, nem is létezik?

      A másik, és ezzel nem akarok megsérteni senkit sem, de nyelvtudás, a helyi gyakorlat ismerete nélkül, akik idejönnek, azt hiszik égből hull a manna. Nem kell adót sem fizetni, stb, mert minden jár (mint otthon). Egy fenét.
      A túlmunkát nem minden esetben kötelező kifizetni. Ha hiány van a kasszában, azt sem nyeli le senki.
      Ha meg valami nem stimmel, akkor el kell menni az Arbeitsamtra.
      Azt meg tudomásul kell venni, hogy egy ausländer soha ne fog annyit keresni, mint egy helyi (ez nem vonatkozik az állami szektorra).

      Törlés
  2. Tulajdonkeppen igazad van. Marmint a nyelvtudast illetoen, vagy azzal kapcsolatban, hogy a kasszaban hianyt ki kell fizetni. Nem errol van szo, hanem arrol, hogy nem fizetnek tulorat, hogy nem tartjak be a pihenoidoket, hogy kameraval kontrollalnak mindent... Nekem peldaul akkor hirtelen kellett a munka, akkor is, most is felsofokon beszelek nemetul, angolul, van magyar szakmam, ha az isten is ugy akarja, ket het mulva svajci is lesz, egyszeruen ugy hozta a sors, hogy gyorsan kellett valami, es oda egykettore felvettek. Mindegy, en ugy gondoltam, hogy okulaskent irhatnal errol, hogy nyelvtudas nelkul, szakma nelkul, a helyi torvenyek ismerete nelkul nem erdemes rabizniuk magukat a meg otthon levo fiataloknak az elso kinti magyar joakarora. Ahogy a filmben levo magyarok is tettek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Persze, nem vitatom, hogy van ilyen, meg olyan eset, hol a munkaadó, hol a munkavállaló hibájából lehet vita, nézeteltérés. A munkaadó sok esetben - helytelenül- azt használja ki, hogy a munkavállaló nem érti a nyelvet. Ez gusztustalan, de olyanokat is hallok, amikor vélt sérelem miatt hurcolják meg a munkaadót.

      Szóval ez egy nehéz téma. Akkor lehetne csak hitelt érdemlően írni róla, ha mindkét fél elmondhatná a véleményét.

      Megjegyzem, a múltkor pont ez történt velem. A munkaadó és a munkavállaló is elmondta a maga történetét. Még így is nehéz volt eldönteni, hogy kinek van igaza. :) Ez egy elég darázsfészek téma.
      Azért köszi, hogy felvetetted, lehet még valamilyen formában visszatérek rá.

      Törlés
  3. Kerdes az, hogy kihasznalas-e, ha a munkavallalo nem tudja a helyi nyelvet. Szerintem felnott embereket nem kell kezenfogva vezetni az eleten at, szoval alap, hogyha bevandorlok valahova, akkor megtanulom a nyelvet. Nem kell mindenkinek irodalmi szinten beszelnie, de jo, ha ki tudja fejezni magat a delikvens, es megerti, amit mondanak neki, vagy alair.
    En ezert nem voltam mar vagy tiz eve Magyarorszagon. Nem birtam hallgatni a sok "neked konnyu" -megjegyzest, meg azt, hogy semmilyen nyelven nem beszelek, de szerezzel munkat/lakast nekem. Amikor megkerdeztem, hogy es honnan fogod tudni, hogy munkaszerzodest irsz ala, vagy egy adasvetelit arrol, hogy eladtad a bal vesed, akkor jott, hogy szemet vagyok, miota urino lettem, lenezem a szegeny hazamat. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, ez is egy jó kérdés. Nálunk is volt ebből probléma. Ugye, hiába vagyunk magyarok, a használt nyelv a német. Ebből eredően a munkaszerződés is németül van. Volt, aki reklamált, hogy adjak neki magyar nyelvűt. Mondtam, azt nem tudok, de nagyon szívesen átbeszélem vele pontról pontra, illetve ajánlottam, hogy fordíttassa le. De az neki pénzbe kerül. Most ezzel mit kezdjek? Értem én, hogy bizalmatlan, de ez nem az én problémám.

      Törlés
  4. Szerintem ha valaki Svajcban dolgozik, akkor mellenyzsebbol kifizet egy forditast Magyarorszagon. Viszont nekem mennem kell, jol elbeszelgettunk, kellemes delutent a tovabbiakban.

    VálaszTörlés